Thursday, September 26, 2013

Israel-förvirring

Siis miten kello voi aina loksahtaa sinne kahta lähempää? Det där var säkert ingen korrekt finska, men jag hade lust att skriva "kello loksahtaa".

Idag läste jag om förintelsen och Israel. Jag visste egentligen ingenting sånt där som att Hitler i princip erövrade en massa länder samtidigt som han effektivt utrotade en massa judar, så att samtidigt som Tyskland blev större blev det ju också fler och fler judar som skulle bort. Hur ologiskt som helst! Och att Hitler kom till makten eftersom man i Tyskland skämdes över att ha förlorat i första världskriget och var i djup ekonomisk kris och så. Man gav plats för en redig (nåja) karl som hade klara planer och en jäkla bok (Mein Kampf) som han skrivit i fängelse, eftersom han tidigare hade försökt sig på en KUPP av nåt slag. Vah? Hur kan man visa förtroende för nån som har försökt sig på nån kupp och hamnat i fängelse för det? Vad för kupp, förresten? Nåja, Hitler fick bli stadsminister och lyckades av nån anledning trycka ner alla andra partier så att hans eget naziparti fick styra och ställa bäst det ville (hur han resonerade sig till det kan man ju allt undra). Mitt i allt skulle judarna utrotas, bland annat eftersom man misstänkte att de i samråd med frimurarna hade planer på att överta världen, typ. Och så ansågs det (av nån anledning) att det var judarnas fel att Tyskland hade förlorat i första världskriget. Varför? Hur förvirrande som helst.

Israels historia var sedan så otroligt råddig att jag inte fick någon rätsida på det. Judarna kom ju nån gång från området där Israel är idag (ni vet där Jesus föddes och det, hehe), men så bor där av nån anledning också muslimer (när kom dom dit? Inte fanns ju muslimerna där på Jesu tid) och araber som tydligen alltid har bott där (araber som sen blev muslimer, på nåt vänster. Säkert när islam kom, typ). Men varför åkte judarna bort in the first place för att sen ena herrans många år senare komma tillbaka och säga "vänta nu, det här är ju vårt land"? Fick inte det minsta klart för mig vad Israel var från början, hur det söps bort samt sen igen blev till efter andra världskriget och under vilka premisser. Klart blev i varje fall att de har krigat så mycket de bara har hunnit: Junikriget var preventivt, oktoberkriget ett försvarskrig, Suez-kriget i samråd med England och Frankrike och Libanonkriget en attack på Libanon, så klart.

Undrar om jag borde tycka att det är pinsamt hur okunnig jag är i historia? Det är nu bara först nu, efter 30, som jag har blivit intresserad av historia. Hur kan man liksom INTE vara intresserad av historia? Så synd, så synd att jag söp bort hela min skoltid (okej, inte bokstavligen söp, men satt och ritade bak i häftet i stället för att lyssna och fråga).

No comments: