Sunday, July 04, 2021

Tröttdöden

Nu har vi kommit en bra bit in på säsongen och jag ska försöka att formulera mig lite. Det blir ALLTID sådär i nåt skede, att man inte fan orkar nånting alls, bara lägger sig raklång om kvällarna efter vattnandet av trädgårdslandet och skrivandet av menyn och bara ÄR, känner hur attans utmattad och i behov av en ledig dag man är. Men den kommer ju inte, den lediga dagen. Inte på länge.

Och så börjar man hafsa. När orken tar slut, blir det halvdant och allt blir sådär lite halvhjärtat eller i sista minunten och det stör jag mig på.

Men många saker är bra i år. Till exempel S. Vi har en kompis här, hon kommer varannan vecka i juli och ersätter mig i kassan och det här är ju bara GULD. Hon är dessutom så attans proffsig och självgående, problemlösande och full av organisation - allt bara löper och jag slipper befatta mig med dessa kunder som driver mig till vansinne emellanåt. Dessa arma kunder som kommer med våra inkomster och som man ju är tvungen att stå till tjänst för.

Trädgårdslandet är också bättre än på många år. Jag tror vi får zucchini.

Vädret är ju, ehm, BRA, även om jag är så infernaliskt trött på denna enformiga sol redan nu.

Hästarna är attans fina, även om den ena drabbades av fång (hovfeber) men verkar repa sig. Lite orolig är jag nog, men det är fantastiskt att ha en häst att få gå och klappa om kvällarna.

Och ja, utställningen, den är ju en succé. Har sålt nästan allt, bara några futtiga små tavlor kvar som jag fast kunde bli med, om inte annat. Får ta och sälja dem riktigt billigt ifall de blir över.

Sen är det sånt där mindre trevligt som jag fan kunde skippa. Bekanta, främst. Vänner är en sak men bekanta är annat. Jag orkar fan inte med nåt annat socialt utöver det som kundbetjäningen innebär. Och nötöborna då. Dem orkar jag alltid med. Jag blir mer och mer som vår gamla hund, det som är invant är okej, alla överraskningar och omställningar är av ondo. Vi får mer arbetskraft hit nästa vecka, det är ju bra men samtidigt - urk. Mera mänskor i faggorna.

Vad ska jag mer konstatera? Har kommit av mig med yogan, det är synd, jag skulle behöva ge mig tid till den. Men jag är så himla trött och slut och skulle villa se slutet på det här redan nu, men får bita ihop och bara orka - speciellt nästa vecka då, när det är jag som helt och hållet ska ha hand om kassan. Sen om två veckor när Nötödagen är undanstökad och två veckor av turistmayhem står för dörren, så rullar man vidare och klarar det, på nåt jävla sätt.

No comments: