Wednesday, October 08, 2014

ROSA och SVART

Idag är den en sån där underbar gummistövelsdag då dagsljuset aldrig riktigt tycks hitta in, lönnlöv blir till plastig sörja i rännstenen, hundarna vantrivs och får fånig vattenkammad frisyr och jag vantrivs i min rosa-svarta hittejacka. Har tänkt på det på sista tiden: ROSA och SVART, allting som är designat åt tjejer, ungdomar och vuxna damer är rosa och svart nuförtiden. Det är som att man vill få in lite "bad girl" i allt det ljusröda, därav det svarta. Som att det är godkänt att vara en stereotyp genuskliché-upprepande fåntratt om man bara blandar in lite svart i det hela. Jag HATAR min jacka men det är den regntätaste jacka jag äger så den får duga.

Rosasvarta lenkkare? Visst är det underbart. Vilken fantasirikedom och frihetskänsla att vara likadan som alla andra, att dessutom klä sig i den absolut fulaste, billigaste och miljöförstörande rosa färg som existerar – det vill vi göra, det längtar vi efter.













Här har man riktigt specificerat vilka färger det är som gäller just nu om någon skulle ha missat det: ROSA och SVART DÅ, för det är det som gäller. Bäst att ha rosa solglasögon också så att nu ingen missar vilken färgskala det är man ska gå efter för att vara den tråkigaste och fulaste, ever, nånsin.


Här är det ÄNNU roligare, för här ska man riktigt kontrastera sig mot sin lika genushjärntvättade heteronormativa sambo, man eller vad det nu är – han bär BLÅTT och GRÅTT för att det är så man ska göra om man är karl just nu.

No comments: