Friday, October 28, 2016

Inktober #28: "burn"


Idag är jag så helvetes arg, så det passar ju bra med temat #burn på inktober, skulle gärna sätta eld på nånting.
Jag har varit assistentvikarie och umgåtts med elvaåringar hela dan, och erfarit så många saker som lagt djupa spår hos mig. Först: pojke som missar en boll när han är målvakt, sen riktigt nästan slår sig själv i ansiktet för att han kämpar mot gråten, sen inte kan hejda sig utan rusar in till omklädningsrummet där han gråter o ropar "jag drar ner hela laget! spela utan mig!" Jag försöker trösta så gott jag kan, rufsar om pojken i håret (en överhettad liten kalufs) och säger att han ju försvarade helt superbra (för det gjorde han, han gav verkligen allt - ett klockrent exempel på en liten överpresterare) och att han "inte behöver ta det så hårt" (alltså daa, vuxenlogik). Och först efteråt kommer jag på vad jag naturligtvis borde ha sagt: "Du har så stora krav på dig själv, ingen annan här har så stora krav på sig själv som du". VARFÖR kom jag inte på det i stundens hetta?

Efter bara några minuter var det gråt i flickornas omklädningsrum, och det blev riktigt hjärtskärande sen där. Det handlade om mobbning, otroligt nedvärderande glåpord, allmänt också om det här med vänner och ensamhet.
Nu är jag trött o uppgiven. Blir så ledsen över alla dessa små som ska växa upp i en otrygg tillvaro. Och om man känner stora prestationskrav på en jävla jumppatimme, så är det fan nåt lurt, alltså. Ingen ska behöva bryta ihop över ett missat mål på det där sättet.

4 comments:

walopää said...

Det är nog din plikt att berätta din oro för skolkuratorn, skolpsykologen och föräldrarna till minst tre barn här. Fastän du bara var vikarie en dag. Nu är det du som är den där nån som borde göra nåt. Jag vet att där finns andra vuxna på skolan som borde. Men du borde också. För du bevittnade det här.

walopää said...

Om du inte orkar kontakta föräldrarna, så åtminstone skolans ansvarspersoner. Men gärna offrens föräldrar med, om du bara kan. Please.

ponks said...

Jo, naturligtvis mailade jag skolan när jag kom hem.

walopää said...

Skönt att höra