Thursday, November 01, 2012

Bulla efter bulla

Hahahahahhaha. Jag skrattar så jag dör. Listan på dom som tjänar mest har igen publicerats i detta märkvärdiga gumistövelsland. Namn och siffror utgör en långrandig uppräkning i vilken födelseår står bredvid inkomster och gör ingen nytta alls. Finlandssvenska namn som Westergård, Langenskiöld, Furuhjelm, von Rettig och Ehrnrooth dyker upp och jag känner hur mitt inre vrids om som en flottig disktrasa. En som heter Hjort af Ornäs Monica Margareta från Nyland är född samma år som jag. Varför är jag inte Hjort af Ornäs Monica Margareta?

En gång för längesen när jag var kanske tolv år och var på min bästa väns sommarställe, så hände det sig att där fanns någon som hette von Bonsdorff. Jag minns att när den där flickan presenterade sig och av nån anledning nämnde det där efternamnet, så kunde jag inte hålla mig för skratt. Jag fnissade så jag inte kunde dölja det och minns sedan hur jag senare fullständigt proppade i mig bulla vid kaffebordet, bulla efter bulla, eftersom de råkade vara dom godaste bullorna jag nånsin hade smakat på. Minns att jag försökte förklara det för kompisens mamma, så att mitt intensiva bullätande skulle ha en förklaring, men mamman såg ändå konstant bister ut. Senare skämdes jag när jag tänkte på det där, mycket faktiskt, men tänk; idag skäms jag inte alls. Min sanna natur har också fått ha sina stunder i rampljuset.

No comments: