Tuesday, August 21, 2018

"Syns det inte så finns det inte"

Fayaz Dae i sin cell i Metsälä.
Man inbillar sig ofta att det riktigt fruktansvärda finns i historien, att sådant som förintelsen och gulaglägren aldrig skulle kunna upprepas i dagens värld, eftersom dagens människor "har lärt sig" och bara använder sig av sånt som tortyr "när det inte finns någon annan utväg" och liknande. Jag kom just att tänka på, att det våld och den tortyr som vi i Europa och främst, i vårt land, Finland, just nu använder oss av, är av psykisk karaktär - dvs det slags tortyr och våld som inte lämnar några synliga spår och som rättar sig efter lagens paragrafer (åh gud, är jag inte trött på denna "ja men det är ju lagligt, vi gör bara som lagen säger"-retoriken). Jag kan inte påstå att det finns någon större skillnad på att ta livet av någon genom pistolskott eller att låsa in nån bakom stängda dörrar och fönster i ett isolerat rum för att vänta på döden. HUR PSYKISKT STARK ska man inte vara för att klara av att sitta inlåst i över en månad?! Jag hade allt gärna sett oss finnar fixa det utan att löpa fullständigt amok. Jag blir SÅ TRÖTT på denna "syns det inte så finns det inte"-retorik. Klart som fan att det finns - lidandet, tortyren, besluten som är helt oppåt väggarna. Vill heller inte döma någon, men det är någon som inte tar sitt jävla ansvar här! När folk skickas till en säker död, när folk sitter inlåsta. 2018, vakna.

1 comment:

walopää said...

JUST DET