Det var en grej jag kom att tänka på tidigare idag när jag pungade ut 75 euro åt att en karl stod och böjde huvudet över min bil i en timme. Och böt två remmar då, eller vad han nu gjorde. Karln har förmodligen nån slags utbildning i yrkesskola, kan man förmoda. Var man nu blir bilmekaniker. Nå väl. En vårdare tjänar kring 10 euro i timmen och har högst antagligen en lika lång utbildning bakom sig som bilmekanikern.
Hur kan det då komma sig, att en bilmekanikers lön är sju gånger så hög som en vårdares? Varför är det viktigare att bilar blir lagade, än att någon tar hand om människor?
Just asking.
2 comments:
Bilmekanikern tjänar ju int så mycket i praktiken eftersom det är ett privat företag. Om man gör en snabb huvudräkning: 75e - 25%moms till staten= 56 euro. 56 euro minus hyra/verktyg/uppvärmning... säg att overheaden e 100 euro per dag lågt räknat så då blir d tolv euro på en timme, kvar är 44 euro. 2 fläktremmar blir vadå, 10 euro? 34 euro kvar. Den finniga nyexade mekanikern tjänar kanske tolv euro i timmen, plus arbetsgivaravgift arbetsplatsförsäkring och sociala avgifter så blir det ca 23 euro. Kvar är elva euro som han som äger stället kan sätta i sitt lönekuvert, minus ca 40% i skattetryck vilket ger sex euro på kontot. Så basically e d därför mekaniker e dyra utan att nånsin kunna köra en bentley med käften full av cigarrer till jobbet. :)
Nu räknade jag inte in remmarna i hela priset, de var lite på 20 e tillsammans. Men jo, gissade ju nog att inte hela 75 går till mekanikern så min jämförelse var kanske lite rumpig. Fast jag tyckte jag såg nån skylt utanför där de stod nåt om att "våra arbetstagare tar 75e i timmen pga att de är helt sjuukt proffsiga o gör allt ordentligt."
Post a Comment