Saturday, February 20, 2016

Vi drar till Rom

Sitter här och undrar om extremt oproduktiva, inåtvända och tröga perioder kan ha positiv inverkan på en på något plan? Kanske det bara är önsketänkande.
Som sagt så blev den här veckan ju bara skit, för min del. Skyller på oxveckorna, på årstiden, på den dåliga födan, på min karaktär, allt jag kan komma på. Jag borde skriva en hel massa, utveckla det, komma i gång och så vidare, men när jag liksom väntar på nåt infall. Och ja, så väntar jag på måndagen, för då ska vi ut och resa. *Trumvirvel*. Vi ska faktiskt dra till Rom med J. Ja! Det är väl helt sjukt? Vi bara slog till med att boka en nöjesresa här för en tid sen eftersom

1. vi båda har nån form av fast inkomst nuförtiden
2. vi inte har rest nånstans på flera år
3. J behöver vidga vyerna litet när det kommer till mat och matlagning, så vi ska besöka den ena banbrytande restaurangen efter den andra
och
4. eftersom vi tyckte att vi var värda det, på nåt plan

Och jo, man behöver orsaker för att syssla med sånt som resande, tycker jag, så där kom de.
De lovar sjutton grader och sol på måndag. Vet inte hur jag kommer att reagera på det, om jag kommer få en energikick likt själva satan, om utmattningssyndromet kommer att slå in på allvar eller om jag kommer att brista ut i gråt och famla runt i blindo. Tanken på hela det där resandet, stiga upp mitt i natten, flyga flygplan, få snacks i flygplanet, lyssna på flygplans-speech, mellanlanda i München (!! min favoritmellanlandningsstation: Lufthansa har gratis kaffeautomater, det finns små butiker där man kan köpa Pueblo - jojo, allt sånt här VET JAG), landa i Rom, ta in på centralt hotell, besöka restaurang redan första kvällen (vi har bokning redan), strosa runt bland ruiner, beundra Pantheon, besöka Vatikanen, peta på miniatyrpåvar, dricka vin, äta glass, öhm - var jag mitt i en mening nu - jo det var jag; den är S V I N D L A N D E. Jag vet inte vad jag ska göra med den. En del av mig hoppas att nån vulkan ska slå ut (slå ut?!) i närheten och flygfältet måste stängas och finska ambassaden måste kopplas in och vi hamnar husera i utlandet i flera månader. Men så blir det antagligen inte. Vi ska bara vara borta i fyra dagar.

3 comments:

M. Lindman said...

Italien är märkligt men det är nåt med Rom. Tror jag. Var där för en del år sen på en konferens där jag i princip satt och sov medan olika nissar mässade om Wittgenstein i ett väldigt kvavt rum. Utanför var det oktober och vår i luften. Jag hängde med en märklig tant som lade ut kristenhetens historia medan vi gick vilse i en park på natten. Bra minnen.

walopää said...

Roma, roma roma!!! La città eterna! Ps vad är Pueblo?

ponks said...

Pueblo är billig tysk rulltobak av ekologiskt ursprung. Det blev ingen sån.