Tuesday, October 20, 2015

"Jag är rasist, och..."

Förra lördagen demonstrerade man mot invandring i Perno, samtidigt som motdemonstrationen Karneval mot rasism höll låda på andra sidan sandplanen. En grej som jag inte kan få ur mitt huvud: en skylt från Rajat kiinni-demonstrationens läger, på vilken det stod "Rasismi on realismi". Kan inte sluta tänka på hur fel ett sånt påstående är. Man försöker få ordet rasism att bli ett förklarande ord, likna det vid realism; resonera: "om vi inte är lite rasistiska här nu så slutar det illa". Alltså, man vet inte vad rasism egentligen betyder. För om man hade vetat det, hade man knappast gått omkring med en sån skylt?
Jag tycker det är så sjukt oroväckande och obehagligt att man kör med en sån där retorik i vilken rasism blir en slags inställning, en ideologi som man inte ens förnekar att man följer, man kör alltså inte med retoriken "jag är inte rasist, men..." utan man kör helt kallt på med ett  "jag är rasist, och...". Om en ideologi i vilken människor grundläggande betraktas som högre och lägre stående får fotfäste – ja, vart tusan är vi då på väg?

Rasism betyder, enligt wikipedia (jag är inte akademiker nu mer så jag får göra sånt här som att hänvisa till wikipedia):


ett system av föreställningar, 
tro och förfaranden som baseras på en världsbild eller ideologi där människan är uppdelad i separata och exklusiva biologiska enheter som kallas raser.

Enligt rasister kan man med andra ord bedöma människor efter vilka de är, inte efter vad de gör. Även om man i princip vet det här så tycker jag ändå att det är lite upplysande, så vi fortsätter:

Den biologiska rasismens ideologi innebär en tro att individer i en ras delar en uppsättning av karakteristiska egenskaper, förmågor eller färdigheter, att drag av personlighetintellektmoral och kulturella beteenden ärvs och ofta också att detta arv innebär att raser kan rankas som medfött överlägsna eller underlägsna andra. Med denna tro som utgångspunkt kan skillnaderna mellan de mänskliga raser påpekas och användas som utgångspunkt för att rättfärdiga diskriminering.

Såna här saker gick man alltså och skyltade med i Perno i lördags. Kan dessutom inflika att stämningen var väldigt obehaglig och att vi instinktivt sökte oss bort från motdemonstrationen efter någon halvtimma. Skulle kunna orda mera om problemen med såna här tudelade demonstrationer i vilka stängslen på förhand satts upp och kravallpoliser lurar i buskarna – det är som på förhand upplagt till strid och jag finner det svårt att se hur nånting produktivt skulle kunna födas ur ett sånt sammanhang. Samtidigt är det ju väldigt viktigt att motdemonstranter är på plats och visar att ett "stäng gränserna"-tänkande inte är på plats.

No comments: