Thursday, October 19, 2017

Firmor och struntarbete

Ahh, livet återvänder. Jag var skakig hela dan igår, beskrev det sådär som om man skulle ha varit på båt i hård storm och varit livrädd, men sedan kommit hel och behållen i land. Tänk att en arbetsplats, en simpel arbetsplats som dessutom beskrivs som "extra kiva" kan skaka om en människa så i grunden. Det här gör mig nog litet rädd, får mina farhågor om att jag är förändrad på djupet att växa. Klarar jag liksom av nånting längre, eller har jag degraderats till en soffmupp som endast klarar av att hoppa över mina egna ribbor, som ligger på än sisådär 2 centimeter?
Nåja, men man ska inte ta skit, det har vi lärt oss. Man ska inte ge sig in i onödigheter som man inte behöver. Det slog mig hur jävla långa jag tyckte dagarna från kl. 9-17 var, och också en sån sak som att man drog ut på grejer onödigt mycket, man försökte liksom skapa en trevlig stämning på arbetsplatsen, gjorde det till ett slags ställe man kan vara på hela dan. Det där är så främmande för mig, jag tycker självfallet att man ska sköta saker så snabbt och effektivt som det bara går, så att man sen får gå hem och har tid med andra, viktigare saker.
Jag har varit med om det flera gånger, den där läsh-inställningen på en arbetsplats, det där att man stryker omkring med firmans penna i skjortfickan och liksom är nöjd över att man får gå där på jobbtid just i den där firmans korridorer, utan att jobba. Wtf? Jag blir alltid i panik på såna där ställen där brandet och firmans namn liksom är viktigare än det jobb man egentligen gör, för det vittnar om nåt slags korrupt struktur, det vittnar för det första om att det egentliga arbetet görs någon annanstans och för det andra, att firman är ett luftslott som kanske egentligen inte ens skulle behövas, förutom i nån form av statistik.

Både mamma o pappa skrev så fint sen när jag hade sagt åt dem att jag sket i jobbet, trots allt. Mamma: "Ok, då var det helt enkelt så det skulle gå. En lättnad på något sätt ändå. Nu behöver jag inte tänka på att du har det illa." Pappa: "Ja inte ska man börja med skit om man klarar sig ändå. Jag vantrivdes på flera jobb innan jag kom till Bbl, så nog vet jag hur det känns."
Undrar vad de tycker om att jag outar dem på det här sättet? Nå men det är så fina meddelanden bara. Jag har så bra föräldrar. Ladila.
Nu dricker jag kaffe och skulle måsta läsa igenom det där manuset nu en gång för Allah, så att jag skulle få ivägskickat det nån gång.
Sen har jag nya, SJUKT SPÄNNANDE GREJER PÅ GÅNG, men ingen orkar höra om det så vi tar det i den rad de kommer.

3 comments:

Fager Dam said...

Spännande att läsa om ditt jobbsök. Jag sabbade en jobbintervju nyligen för jag fick sån ångest av tanken att börja jobba där. Jag svarade helt feel på alla frågor, var dåligt inläst osv.

Det var ett i teorin bra jobb, men fick sådan klaustrofobi av tanken på att återvända till småstaden där jag vuxit upp. Hela tonåren längtade jag bort och nu skulle jag plötsligt tillbaka?? Och få en massa ansvar och svåra saker och nä alltså.

Det är bättre om det jobbet går till någon som vill vara där.


Men det kan vara svårt att veta vad som funkar och vad inte. Tog ett vikariat i våras som jag var extremt osäker på, men så trivdes jag superbra.

ponks said...

Ja, det är nog svårt. Känner igen det där när man sabbar för sig, då vet man ju liksom på förhand vad man vill fast man ställt sig in på annat.
Lycka till!

M. Lindman said...

Låter bara som att du gjort ett så himla bra beslut. Att du kan benämna det där obehaget så bra. Och så var det fint att läsa om dina föräldrar och deras reaktioner.