Thursday, December 29, 2011

Stormskärsblaja





Julen har avrundats i och med ett Borgåbesök, vilket innebar det vanliga:

Långa promenader med hunden: Entusiastisk hund som skuttar och sprattlar omkring. Våt hund. Hund som springer iväg och hälsar på annan hund med sur gubb-ägare som säger: "ota koirasi kiinni" och jag som kör med "nå, här har jag alltid haft hunden lös"-stilen. Jag som känner mig världsvan och uppblåst i mammas avlagda stopparock.












Biobesök med föräldrarna: Mamma som är imponerad av specialeffekter: "det går både snabbt och långsamt på en gång". Pappa som konstaterar: "Inte skulle man ju ha överlevt ett sånt där fall på riktigt.

Lopptorgsbesök: tre par byxor och en pyjamas åt pappa. En tant som frågar om jag har två euro överlopps. Jag tycker att det är fånigt att tigga på lopptorg, hon får ingen två euro.

En runda ner till Vessö. Mor kör, jag pratar. Vi kör genom en sjö och bilen låter konstigt efter det, men slutar så småningom. Det stormar och bryggan är under vatten. Det ser främmande ut där nere när ingenting ser ut som det borde. Trollskogen är översvämmad. Vid stranden far delar av andras bryggor omkring och stockar och skit far runt i hela viken. Jag hittar en liten fisk begravd i ett berg av tång. Den stora fågelburen står fortfarande, men ack vad den lutar. Basunblomman blommar med två gigantiska gula klockor. Persiljan växer. Trattkantarellerna står fortfarande i backen. Det är en konstig december, det här. Fan vad jag gillar årstidsavvikelser.
Och precis nu börjar det regna. Härligt.

No comments: