Tuesday, November 02, 2010

Tanter, smak och Ingvar Oldsberg


Jag kommer inte ifrån det här hur fascinerad jag är av gamla tanter.

Det var ett par 60+ tanter i bussen från Åbo till Vasa och dom förde ett himla hallå, mest om sånt som hur behändigt allt hade gått och hur bra dom har det. Och när vi åkte förbi Lappfjärds nybyggda ABC-station utbrast dom "oj så ståtlig och fin ABC!". "Kyllä se komea on."
Där har dom levt ett liv fullt med en massa skönhet och tusen möjligheter, radions påfund och färgtevens, första mänskan på månen och jag vet inte vad - och när dom blir pensionerade tycker dom att ett nybyggt ABC är ståtligt.

Det är lite så som det är med mormor också. Hon har varit med om att mjölka kor och att spänna för hästvagn, när Helsingfors bombades och när hemlösa gick omkring på gårdarna och sålde lerkärl efter kriget. Men hon tycker att Ingvar Oldsberg är en himla trevlig gobb. Hon köper mjukisdräkter på Citymarket och lyssnar på Christer Sjögrens julhits.

Men ibland tar mormor i misstag på sig nån förbannat snygg hatt, eller nån duk. Det är något som har varit i bruk så länge att det har gått hela cykeln runt från att ha varit modernt, blivit omodernt, och sen blivit modernt igen!

4 comments:

M. Lindman said...

Jag fattar inte hur den här bloggen alltid kan vara så helvetes bra!
Jag kan inte riktigt artikulera det just nu, men ditt inlägg frammanar något helt jävla fruktansvärt och något lite fint på samma gång. De flesta äldre människor från mina hemtrakter påminner helt om den här beskrivningen. När jag umgås med dem börjar jag dels känna mig som att jag kommer från en helt annan värld (Oldsberg liksom) men att det samtidigt är något jag kan förstå i det där perspektivet (om det nu kan kallas perspektiv utan att jag filosofi-intellektualiserar).

ponks said...

Hah! Vad glad jag blir att du trivs här!
Jo, men det är det där med gamla tanter - de är så mycket på en gång, så mycket historia som nu har blivit mest bara bekvämlighet, och det är något i mig som gillar den där icke-motsträvigheten i att sitta o titta på Café Norrköping. Det är lite som att pausa livet, haha. Man väntar på döden och dom sjunger på teve.

M. Lindman said...

Sant!
Då vet du säkert vem Ragnar Dahlberg är.
En annan bra gobb.

ponks said...

Åh RAGNAR. hade jag ju helt glömt, eller möjligtvis förträngt. en annan RIKTIGT BRA gobb.