tag:blogger.com,1999:blog-33888243.post8208292351421466028..comments2024-01-11T16:45:07.780+03:00Comments on Nässlorna: Bilmekanikern sju gånger viktigare än vårdarenponkshttp://www.blogger.com/profile/06301859233539967770noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-33888243.post-52617107777769679012016-06-12T18:59:15.992+03:002016-06-12T18:59:15.992+03:00Nu räknade jag inte in remmarna i hela priset, de ...Nu räknade jag inte in remmarna i hela priset, de var lite på 20 e tillsammans. Men jo, gissade ju nog att inte hela 75 går till mekanikern så min jämförelse var kanske lite rumpig. Fast jag tyckte jag såg nån skylt utanför där de stod nåt om att "våra arbetstagare tar 75e i timmen pga att de är helt sjuukt proffsiga o gör allt ordentligt."ponkshttps://www.blogger.com/profile/06301859233539967770noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33888243.post-83622200263696439042016-06-12T11:27:25.906+03:002016-06-12T11:27:25.906+03:00Bilmekanikern tjänar ju int så mycket i praktiken ...Bilmekanikern tjänar ju int så mycket i praktiken eftersom det är ett privat företag. Om man gör en snabb huvudräkning: 75e - 25%moms till staten= 56 euro. 56 euro minus hyra/verktyg/uppvärmning... säg att overheaden e 100 euro per dag lågt räknat så då blir d tolv euro på en timme, kvar är 44 euro. 2 fläktremmar blir vadå, 10 euro? 34 euro kvar. Den finniga nyexade mekanikern tjänar kanske tolv euro i timmen, plus arbetsgivaravgift arbetsplatsförsäkring och sociala avgifter så blir det ca 23 euro. Kvar är elva euro som han som äger stället kan sätta i sitt lönekuvert, minus ca 40% i skattetryck vilket ger sex euro på kontot. Så basically e d därför mekaniker e dyra utan att nånsin kunna köra en bentley med käften full av cigarrer till jobbet. :)Mic Linderhttps://www.blogger.com/profile/10636136497177412850noreply@blogger.com