Sunday, October 17, 2021

Från psykiskt till fysiskt sammanbrott

Efter två veckor i nästan-arbetslivet har jag nu gått igenom först ett psykiskt och nu ett fysiskt sammanbrott! Få se vad den tredje veckan för med sig?

Den här andra veckan var egentligen helt okej, jag återhämtade mig väl från min märkliga feberepisod och jag tyckte allting löpte smärtfritt förutom att jag hade lite ont i högra axeln bara. Och så - när jag kommer hem efter min lördagstur för att ha söndag-måndag ledig, SÅ KAN JAG INTE SITTA VID MIN DATOR LÄNGRE. Alltså inget skämt. Det värker något alldeles kolossalt i höger axel, och det far ner i armen också, armen känns avdomnad och kall, plötsligt fungerar inte bordshöjden eller datorns & musens placering överhuvudtaget! Har alltså aldrig varit med om något liknande.

Så jag börjar stretcha och göra yoga for neck and shoulders som en besatt, och då blir högerarmen ÄNNU värre. Sen blir jag så bestört att jag tar en burana och går i säng. Och ja - googlar frenetiskt förstås. Det jag nu har utvecklat är, *trumvirvel* IMPINGEMENT.


Här en snofsig illustration, direkt från nätet.
Hur råder man bot på det här då? Nå, det finns en hel del fysioterapeutiska övningar man kan göra - min axel är i ett så kallat akut skede så det är bara riktigt simpla grejer man kan göra, och så ska man VILA.
Naturligtvis ställer det här mig i ett enormt stresstillstånd för jag vill ju kunna fungera också, jag vill kunna jobba och lyfta och allt vad jag brukar, men nu måste jag alltså pausa lite och jag vet inte hur jag ska berätta det här för arbetsgivarn. Nå, får väl besöka företagsläkaren här i något skede.

Visst är vuxendomen så himla skojig? Från och med nu kan jag alltså inte sitta vid datorn som förr utan jag måste stiga upp med jämna mellanrum och göra en massa övningar. Just nu är den enda möjligheten att sitta i soffan så att mina händer kan vila mot tangentbordet. Heller inte optimalt, men idag känns i varje fall bättre än igår så kanske det kan gå över det här, nån gång.

No comments: