Thursday, May 09, 2019

Du är fittig, jag slinker under

Uppdatering.
Så tycker jag alla de här inläggen kunde heta nuförtiden. Uppdatering. Vad som har hänt, nej,VAD HAR HÄNT. Läget, osv.
Nå, läget då? Det ser jävligt mycket ut som att vi snart flyttar. Vi har skrivit under kontrakt och allt, i lagens namn är lägenheten redan vår men nu finns det också en möjlighet för nån i husbolaget att sneaka in och köpa den framför ögonen på oss, de har de rätt till, så den risken kan man inte förbise. Kommer inte tro att vi faktiskt ska bo där förrän vi faktiskt bor där, men innan dess finns det ju en massa annat att stöka undan.
Jag köpte en tvåveckors plats till ett lopptorgsbord vid Puutorin kirppis och herregud, det var väl nog lite dyrt och jag som bara har typ lumpor att sälja. Får väl försöka gräva lite i lådor och hitta nåt värdefullt ändå. J sa att man borde ha fört allt till nån kontti bara, stjälpt ner skiten i ett öppet hål och visst är det ju tokigt att man betalar för att föra sina kläder nånstans och hamnar prissätta alla sina varor själv för att sen tjäna kanske 20 euro? Haha. NÅHH, men jag tycker det ska bli lite spännande.

Vad gör jag annars då? Nå, jag spelar dragspel. Ska ju ha en liten keikka på den alternativa årsfesten den 25.5 och hur jag än gör så tycks mina spelningar alltid bli helt superambitiösa fast jag tänker att jag ska komma undan enkelt. Nu håller jag på att översätta låtar till svenska och göra om dom till dragspelsarrangemang. Har väl än fem låtar hittills, Toxic är kanske min favorit hittills, har översatt den till Fittig. "Du e fittig, jag slinker under."
Inte är jag riktigt klok som inte alls spelar dragspel förrän när jag sen får en spelning och då ska jag ta igen alla de sju år som jag inte har spelat alls. Sanningen är att jag älskar så himla mycket att sjunga, satan vad jag älskar att sjunga, det har jag förresten skrivit om förr. Att det inte finns nånting som är så kroppsligt befriande som att släppa ut sin inre röst och höra hur den låter (inte så bra, haha). Men på riktigt, jag tror att det finns nånting i sjungandet, forskning har ju gjorts om körsång, att det är bra och så vidare. Att folk som sjunger i kör är lyckliga eller hur det nu var.

Och ja, så står jag i Kårens kassa, tre timmar per dag varje veckodag. Det var väl inte ett så eftertänkt beslut att ta emot det jobbet, så här vid närmare eftertanke, det är ganska enformigt och lite pointless att ta sig dit varje dag för ynka tre timmar, MEN jag försöker tänka på att det är typ sport, det är lite aktivitet för min igenklibbade hjärna och det gör gott åt en och så vidare. Och så är det skönt att stå där och säga TVÅ OCH SEXTI, TVÅ OCH SEXTI och tänka på hur skönt det är att man själv inte längre är en sån där studerande med all stress det innebär. Och så älskar jag köksorna jag jobbar med. Herregud vad de jobbar, är där hela dan och lagar mängder med mat och så vidare. Jag fattar inte hur de orkar? Hur fan står de ut? Ja, jobb. Måste man ju ha. Men jag har ju provat på så mycket olika att jag ser skillnaderna och milde tid, att vara köksa hör fan till de tyngre jobben. Höj lönerna! Och så vidare.

No comments: