Friday, April 19, 2019

Vad jag egentligen gjorde när jag färgade mitt blåa hår och andra nattfunderingar


1. Det här med när nån skriver att "ormarna kommer fram och värmer sig. akta er!" och de liksom inte förstår vilka föreställningar det där startar inom en? Vilken mytologisk kraft som kommer till liv, vilken skräck som drabbar tag i en. Jag hatar ormar. HATAR. Jag kan inte med ormar. Bara att skriva om dom. Jag ser hur de far in genom mina hål. Levande växelvarma slangar som biter. Finns det något värre, något obehagligare? Svar: NEJ.

2. Hur svårt det är att avgöra när man ljuger för sig själv och när man inte gör det. Jag har till exempel upptäckt att jag ger mig själv en massa rewards hela tiden, utan att jag ens har förtjänat något. Rewards på rewards på rewards. I form av fritid. Eller Candy Crush. Eller choklad. Spelar ingen roll bara jag får stanna i min falska tillvaro av nöjdhet. För ja, på ett sätt ska man vara snäll med sig själv, inte kräva för mycket. Man förtjänar lite rewards, lite medhårsstrykning då och då. Men det ska ju inte vara alltihopa. Man ska ju liksom lite kämpa där emellan. Och här kommer just det där svåra, att här måste man känna sig själv och veta hur mycket som för en själv är nog. Att hur mycket kan jag pressa mig? Vad är att pressa mig? Vad är jag ute efter? Och så vidare.

3. Har ni tänkt på hur mycket i samhället och politiken som just nu är på väg antingen åt ett riktigt bra håll eller helt åt pipan? Åtminstone känns det inte som att saker bara lunkar på.

4. Vad jag egentligen gjorde när jag färgade mitt blåa hår. Jag tog ett steg åt att förändra mig själv litet, för att jag hade lust med det, inte för att det nödvändigtvis är det bästa jag kunde göra åt mitt utseende. Har kommit fram till att en "naturligare look" är mer min grej - det är min estetik och jag kommer väl mest till min rätt genom att vara omejkad o ha ofärgat hår.. Dessutom är jag inte den som orkar styla och upprätthålla, så naturen har väl mer eller mindre velat att jag ska ha en attans NATURLIG LOOK haha. Hur som helst - ibland vill man experimentera. Ibland kommer man till sin rätt på ett annat sätt när man vågar eller testar på någo och ibland är det det man är ute efter. Liksom mer än man är ute efter att komma bäst till sin rätt eller vara sig själv mest trogen. Jag har börjat se mer på folk med galna frisyrer eller färger som att jess, you did it. Jag relaterar. Du ville ha förändring. Det där när man sen tycker att det är "snyggt" är inte nödvändigtvis i estetisk bemärkelse utan betyder snarare att själva handlingen var snygg.

No comments: