Friday, March 22, 2019

Mjäkig sommar att vänta säger ponks-oraklet

Fredag, sol och en massa ungdomar som tagit av jackorna och äter glass vid åstranden. Gick där och tänkte, att det inte känns som länge sedan ett ögonblick i fjol då jag minns att jag gick på Biskopsgatan vid Arken, upp mot Domkyrkan och hur jag liksom kände att våren var där just då. Alla löften och allt vad det innebär, fast gatorna ännu var gråa och träden kala. Sen tog det inte många veckor innan det blev alldeles förbannat hett - det kom ju en sån där braksommar redan i maj och alla blev galna och sprang omkring nakna och duschade sig i skumvin och sånt där.

Och det slog mig nu att jag faktiskt tror att vi har någon vecka av sån där brutal vår att vänta alldeles snart. Sol och gass och elände. Nåja, skönt ska det ju bli.
Sen tror jag att sommaren kommer att bli mjäkigare för att vintern var det, och för att åren brukar jämna ut sig när det gäller medeltemperatur.

Om ni förresten är ens det minsta intresserade av temperatur- och väderstatistik i kombination med litet härlig gammaldags poetisk lokaltidnings-anda, följ min fars blogg, Vädersläppet! Han fyller dessutom 67 idag så han blir säkert förvånad om det kommer en massa besökare till bloggen just idag (vad jag har förstått så har han än 6-7 läsare i veckan).

No comments: