Thursday, September 27, 2018

Vakna eller dö

Ni kanske har sett den där reklamen som har figurerat på de sociala medierna en tid nu: den där "so why do you text and drive". Den visar kort sagt upp videor av hur folk beter sig när de går omkring och stirrar i sina mobiltelefoner, hur de går i stan och snubblar över stolpar, går in i väggar osv. Och till sist då - video av en som kör och textar och som sen rullar ner från ett berg och dör, typ.
Jag både förstår och förstår inte chock-effekten av den här videon - jag menar - för mig är det självklart att det här med att sitta i en bil är som att sitta i ett pistolskott som viner fram genom luften. Det är som att sitta i ett laddat vapen som nån styr, och jag är mestadels livrädd i bilar nuförtiden, kanske för att jag är ett djur och för att mina djuriska instinkter börjar bli allt mer påtagliga ju äldre jag blir.
Min fråga är: Fattar inte folk att det är livsfarligt att texta och köra? Och om de inte fattar det - VAKNA, eller så förtjänar ni att rulla ner för bergssluttningar.

No comments: