Monday, September 17, 2018

Nog är det besvärligt när solen ska gå upp och ned på det där sättet

Till en parentes: jag förstår NADA av den här tidsflyttningsdebatten. Jag begriper så lite att jag till och med kallar den vid fel namn, springer omkring som en huvudlös höna, säger kucku konstant som ett felvridet gökur. Det här med att folk med- eller motsätter sig sommar- eller vintertid, det har tydligen länge varit någon debatt kring att de vill, eller så att de inte vill det? Kanske. Varför det ena eller det andra skulle vara ett sämre eller bättre alternativ FÖRSTÅR JAG INTE men de lärda har säkert orsaker som väger hit och dit. Man införde vintertid för att spara på strömmen, det har att göra med att folks fritid inte hinner infalla under dagens ljusa timmar om man håller sig till sommartid. För mig ter det sig helt bisarrt att "folks fritid" skulle måsta korrelera med "dagens ljusa timmar" -  man kan väl för bövelen flytta på arbetstiderna om det är så att ljuset inte räcker till? Dessutom är ju vår sommar ett enda badande i hypomaniskt ljus medan vintern är som att begrava huvudet i kaffeporo, så jag fattar inte hur någon kan diskutera en sådan sak ur vettig synvinkel. Alltså, hela den här debatten ter sig för mig som att tala om solens upp- och nedgång, typ "nog är det besvärligt när solen går opp och ner på det där sättet, HUR ska vi förhålla oss till ett sådant där fenomen?"

No comments: