Tuesday, April 03, 2018

15 frågor för personlig utveckling

Det är himla länge sen jag befattat mig med listor (listor är skrivandets lördagsgodis) men nu hittade jag en intressant, nämligen denna.

Femton frågor om PERSONLIG UTVECKLING!
Detta behöver jag.

1. Hur ser en perfekt dag ut för dig?
En dag som varvar aktiviteter med slappande sådär så allt bara blir helt perfekt. Så man har känslan av att man har gjort sitt och kanske lite till, att det har blivit bra och duger och att man sen får lov att sänka sig ner på en mjuk madrass, helst mitt i skogen eller vid havet, eller vafan - i en båt.
2. Vad ville du bli när du var yngre?
Först skulle jag bli lärare, eftersom det lite har gått i släkten: mormor och mamma var det. Sen drömde jag om att bli skådis faktiskt, men tordes inte söka in till nån skola (fegis). Sen var det fotograf och så klart har tankarna om att man skulle försörja sig på nåt musikmässigt också funnits där, och ja. Nu vill jag bli en tåkotär skrivare!
3. Vilken ovana skulle du vilja bryta?Det där onyttiga hängandet, att jag spejsar in på nåt spår som inte leder någon vart och som gör mig bara surare och surare ju längre jag befinner mig i det där tillståndet. Sist och slutligen krävs det ändå ganska lite för att få mig på avsevärt bättre humör.
4. Vilken ny vana skulle du vilja införa i ditt liv?Att stiga upp någorlunda tidigt och ha tid för grejer under dan, inte ständigt gå omkring med den där känslan av att dan löper undan en och sen sitter man där och klockan är 2:00 och man hatar sitt liv och har vinäger innanför pannloben.
5. Tänk på en person du verkligen beundrar. Vad har den person för kvaliteter som du tycker om?
Jag blir alltid betagen av osjälviskhet och mänskor som verkligen genomsyrar god vilja och otvungenhet. Sen tycker jag också himla mycket om sådana som inte gör nåt större väsen av att de är superduktiga på något de gör, och att passionen för själva yrket liksom driver dem framåt, det gör människor lyckliga, har jag märkt.

Mili och jag i bussen nån gång
6. Vad gör du för att slappna av?
I rätta omständigheter har jag väldigt lätt för att bara stänga av hela min mekanism: slappnar av i alla muskler så att det också smittar av sig till huvudet och medvetandet försvinner i nån tidlös dimma. Fick höra av en huvudmassör en gång att hon aldrig hade varit med om nåt liknande, jag typ stjälpte ner mitt huvud i hennes händer, instantly relaxed.
7. När gjorde du senast något som skrämde dig?
Tja, det måste väl ha varit när jag provade på ett nytt jobb? Det skrämde mig något ofantligt, bara tanken på att måsta gå dit varje dag och vantrivas. Och sen blev jag ännu mer skrämd av hur skrämd jag blev av något som verkade te sig helt normalt för de flesta andra, så det gjorde mig nu inte lugnare precis. (Och nä, här var det inte omständigheter för att slappna av.)
8. När kände du dig senast stolt över dig själv?
Alltså usch, jag minns inte ens. Jag är väldigt sällan stolt över mig själv, inser jag nu. Jag befattar mig mer med sånt där som jag vill åstadkomma, än sånt jag verkligen åstadkommer.
9. Vilka praktiska färdigheter önskar du att du hade?
Färdigheten att ta tag i saker och inte vänta till sista minuten. Och sen hade jag väldigt gärna varit en sån där mjuk yogiguru eller ens kunnat dansa i olika stilar. Och ja, sjunga hade jag gärna också kunnat riktigt sjukt jävla fett, sådär så folk tystnar när man öppnar munnen för att rösten är så mesmerizing.
10. Vad tycker du om att göra för andra eller ge till andra (inte materiellt utan av dig själv)?
Jag tycker väldigt mycket om att genom diskussion försöka hjälpa andra med t.ex. psykiska eller krångliga problem som handlar om relationer. Och sen tycker jag också om att alltid vara lite duktigare än folk förväntar sig att jag ska vara (inser nu hur fucked up det här egentligen är och att det överhuvudtaget inte är speciellt vettigt) - men typ att alltid vara lite extra effektiv på jobbet och sådär. Usch, antagligen stressar jag bara upp folk på det här sättet.

11. Vad gör dig exalterad?
Åh, jättemånga saker. Den här frågan till exempel! Och att åka i häftiga tivolimaskiner eller att äta nåt nytt och spännande, eller att träffa nån jag sett mycket fram emot att träffa. Eller att resa. Eller nytt jobb eller att jag fått nån jännä uppgift att göra/lösa, eller att sjunga klockrent i stämmor eller att rida eller att få beröm, hehehe.
12. Vad gör dig nedstämd?
Världen, människor, djurhållning, köttätande, ibland allting. Just nu, den här förbannade plasten som finns överallt och det faktum att myndigheterna inte tycks vara intresserade av att vidta några som helst åtgärder.
13. Vad skulle du vilja säga till ditt femåriga jag?
Du är ALLTID lite bättre än du tror, bästa vän. Våga gå din egen väg, våga tala högt, ingen bryr sig!
14. Vad skulle du vilja säga till ditt sextonåriga jag?
Hördu, det där som du nu håller på med - it is not worth it! Skit i det! Det är samhället som vill att du ska ha det så här illa, så bästa sättet att revoltera mot det är att inte gå på den där skiten. Du har en inre röst som e tydlig och en vilja som kommer att föra dig vart the fuck helst du vill, så eftersom ingen annan jävel ids säga det här åt dig så måste jag då (hmpf) göra det 21 år för sent: TRO PÅ DIG SJÄLV, MÄNNISKA!
15. Fantisera att du är 90 år. Vilka minnen skulle du vilja ha? Vilka historier skulle du berätta?
Åh, den här frågan är lite obehaglig. Men alltså HELT klart skulle jag villa panta på en del framgångshistorier och jag skulle helt säkert berätta en massa sådana där visa kärlekshistorier om människan och passionen och bla bla bla. Jag borde fan få barnbarn bara för den sakens skull: hade varit en helt fantastisk mommo, det är jag ganska övertygad om.

No comments: