Tuesday, February 20, 2018

Konsten att skrika

Hurra! Det gick bra att skrika igår. Tror jag i varje fall. Jag vet inte om de bara är snälla med mig och låter mig vara, men åtminstone var det ingen som ville att jag skulle gå direkt. Vi gjorde några nya låtar, eller DE gjorde, och det var nu också så himla skönt - att inte behöva stå där och fiddla med nåt instrument. Jag skrek och höll på, hade inga ord kvar till sist så det blev mest bara läten eller ord som "Kastrull! Biblioteksbok!" Det mest pinsamma var att jag skrek "vit makt!" vid ett skede???!!! Jag garvade så mycket för att det var så totalt inkorrekt, det kom från ingenstans, det är väl sådana där konstiga, totalförbjudna ordföljder som ligger och ruvar nånstans i ens undermedvetna, och som kommer fram när man skriker.
Nu väntar jag på inspelningarna från övningen och sen ska jag börja skriva lyrics. Hurraa, lyrics, lyrics. Jag tycker om det här med att skrika nu för det är som en ny grej - det är som en ny level i sjungandet. Man måste minnas saker, lite som att ha skolboken i väskan. Inte skrika på riktigt nu, inte spänna halsen, var avslappnad. Tekniken är typ att låta luft passera mellan stämbanden på ett annat sätt, så att de inte vibrerar som vid sång eller röst men så det istället bildas ett bröl som man sen får högre och lägre genom att forma munnen bred eller smal. Det som är extra bra är att man är tvungen att ta stöd av mellangärdet när man skriker, vilket leder till att man automatiskt också börjar sjunga på det sättet, med himla massa mer stöd. Nästa grej blir att få koll på de övertoner som bildas när man skriker, sen kan man liksom sjunga (skrika) på ett nytt sätt! Gaah.
Är så glad att jag fick lite utbildning i sångteknik som tonåring, samt (igen) - and you know it - att jag har gjort yoga. För HERREGUD, hjälper yoga också vid sång? SJÄLVFALLET. Man har ju lärt sig att slappna av och samtidigt vara medveten om den mäktiga styrka man har i magtrakten, som ett sug - balans helt enkelt. Och det är exakt den känslan man ska ha i kroppen även när man sjunger (och skriker).
Okej, nu ska jag sluta besserwissra, ingen är så säker på sin sak som den som är expert efter två dagar. Men HEJ, jag är inte ens hes, så något måste jag ha gjort rätt.

No comments: