Saturday, June 04, 2016

Lägesrapport nr. miljon

Ni kanske vet, ibland vill man skriva, men man har inte riktigt lust att formulera sig. Man vill bara berätta nånting. Så vi tar det i sifferform.
1. Skolan tog slut, jobbet tog slut, jag var på strålande humör. Det var tragikomiskt; så skönt, men ändå vemodigt att de där barnen inte längre ska vara en del av min vardag. Samtidigt; en stor känsla av frihet, lättnad och stress som lyfter från ens axlar. En liten pojke som ropar ens namn så det ekar över hela skolgården: "Looottaaaa". Bara för att han vill säga adjö, ännu en gång. En pojke som har svårt för avsked. En liten kropp i ens stora kram. Jag får såna översvallade mamma- och omhändertagande känslor att marken nästan gungar när jag går upp mot min cykel. Hur jag bara vill denna pojke allt väl.
2. Bilen gnisslar och väsnas vid start. Det är nån rem som skriker. Rädslan för allt vad bilar och fel kan innebära: pengar man inte har som skulle borda läggas ner på bilfanskapet.
3. Jag gjorde en smarrig sallad. Ja, jag säger smarrig för det var den verkligen. En riktigt nyttig sallad med nötter och shitz. Och nudlar. Jag älskar såna där sallader.
4. Jag lyssnade på en ny finlandssvensk podd som bland annat snackade om identitet. Jag insåg att jag nog inte identifierar mig som finlandssvensk i första hand. Visst, jag är finlandssvensk, men det är inte någon stor avgörande fråga för mig. Jag orkade inte lyssna färdigt på podden, inte för att den skulle ha varit dålig, men för att det är lite tungt att lyssna på podd. Som en lång kvasifaktabok utan kapitelindelning. Jag har ju själv försökt göra podd nån gång, det var inte lätt.
5. Jag såg på Maria Bamfords nya Netflix-serie och insåg att jag inte riktigt gillade den heller. Jag gillar ju Bamford och hennes udda lustighet, men det är också nån sån där teveprogramströtthet som har nått mig, kanske. Det finns så attans mycket att se på just nu, så man känner sig helt vilsen när man ska försöka ta till sig allt.
6. Vi spelade på Sointu igår och gick sen ut, hela bandet, bara vi, drack rom och satt till sist vid åstranden och delade på en flaska vittvin. Det var förbaskat roligt. Jag har nog inte riktigt förstått hur sabla trevliga människor jag spelar med. Man känner sig välsignad, nästan.
7. Jag var ute med Mili och samlade tomflaskor och mådde gott. Älskar sådana här namnlösa sommarkvällar då man inte har nånting som måste göras.
8. Jag diskade och slölyssnade på Vega, råkade än en gång på Rickard Eklunds låt. Den blir bara bättre ju mer man lyssnar på den, faktiskt.
9. Jag har inte skrivit nästan nånting till mitt lilla romanprojekt, men det stör mig inte så fruktansvärt, faktiskt. Tids nog kommer det perioder då jag lätt kommer att kunna sätta ner 2 timmar per dag åt att skriva, så då blir det bra, det känner jag mig märkvärdigt säker på.
10. Det har blivit vardag nuförtiden att inhandla myskoga grejer, som idag: bar in fyra tunga stenplåtar som J har beställt nånstans ifrån. Dem ska det snart gräddas bröd på.
11. Vi fick tamejtusan c-rättigheter till cafét, sådär bara. Nu har vi en chans att tjäna lite pengar i sommar, till och med. Öl säljer.

No comments: