Monday, May 30, 2016

Flytta på er, trendnissar. Jag var faktiskt här först!

Vet ni vad jag blir störd på? Jo, när det kommer nån sån där modefluga som alla plötsligt ska ha. Vet ni vad som stör mig ännu mer? Jo, att mainstream-modet mer och mer börjar närma sig min personliga smak! Kan ni tänka er nåt så oförskämt? Det är som att man har fått en massa trendmuppar på sin balkong medan man bara vill sjasa iväg dom och ropa att "jag var faktiskt här först!". Det är som skorna i slutet av nittiotalet. Förgäves letade jag efter ett par ENKLA SKOR, med snören och gummisula, enfärgade eller tvåfärgade. Ni som är unga kanske inte tror mig, men det var faktiskt ett projekt att hitta sådana skor då. Det var totalkatastrof med designen, det var sömmar på tvären, det var broderier och färger, groteska bilder och klackar och allsköns fanskap. Obs, det är inte den imitation av 90-talet som man ser idag som jag pratar om, det är ett annat slags Citymarket-millennium. Tider då det inte FANNS snygga skor och kläder nån annanstans än på loppis.
Nu finns det ju såna där enkla skor överallt. Det är nästan tråkigt, hur lätt det är att hitta enkel design på tygskor. Man bara jaha, ni skulle ha haft ens ett parti av de här då när jag letade mig fördärvad efter dem.


En annan grej som jag ondgjorde mig över, var byxor och varför ingen kunde komma på att lägga mönster på byxorna. Jag ville ha byxor med färger, mönster och grejs liksom skjortor. Nå hör och häpna, vad ser vi idag om inte detta? Gäsp.



En grej som jag också har ögonen på nu är den här väskan. Blir riktigt sur när jag ser den, för den är ju helt satans snygg. På riktigt. Det är en väska i min smak. Men nu ska "alla" ha den för att alla plötsligt har kapat min smak. Jag skulle ha dreglat över en sån där väska för femton år sedan men vill jag ha den nu då den är regulärt rich-man-hipster stuk? Svar: nå nej.


Om vi nu ska komma med ponks modebloggs framtidsutsikter, vilket hör till mina utförliga modeinlägg, så saknar jag nu jeans med olika färgs tyger, dvs en lårdel och en vaddel, eller hur man nu ska beskriva det. Lite mer påhittiga, chiqa jeans, helt enkelt. Lite olika färger, men inte så det blir några grymma kontraster. Har länge drömt om ett par jeans vars lårdel på nåt sätt skulle kunna hänga ihop med vaddelen genom nån slags snygg tyglänk eller enorm knapp nere vid lårsidan, just ovanför knät. Så att, om jag nu går och saknar det, så är det väl mainstream om 10 år, tänker jag? Sen tror jag också att det kommer att dyka upp klänningar som typ är ihopsydda av två olika tyg, så att tygena tar vid varandra på vågade, asymmetriska och snygga sätt. Och så tror jag att superhero-kåpan kommer att göra nån slags comeback.
Nu är det bara att vänta och se. Om ett par år kan man få köpa dessa idéer för 1000e styck på Dolce Gabbana.

No comments: