Saturday, January 02, 2016

Nytt år, nya m... äh fuck.

Ja, här sitter jag och är så in i helvete genomtrött, vet egentligen inte varför, men kanske för att jag har varit så i farten och så råddig på sistone. Märker att jag har svårt att koncentrera mig på vad människor säger eller berättar, jag börjar lyssna på andra diskussioner i bakgrunden, vill likt ett dampbarn följa med ALLT som händer i rummet och så blir allt ett enda sammelsurium.

Nå väl. Nyårsfirandet var lyckat. Drog iväg med Mili och Stella till A-H och N:s nya kämppä i Nummi och trots att jag hade tänkt gå hem tidigt för en gångs skull pga hundarna, typ efter midnatt hade jag tänkt mig, så blev det nu ändå så sabla intressant och intensivt att kvällen slutade med att jag trampade hem på en övergiven cykel klockan 6.20 på morgonen. Hundarna mer eller mindre tvingade jag J att ta hem vid ett tidigare skede, han skulle jobba nästa dag så han hamnade gå tidigare. Jag hade upplevt att jag hade frågat honom snällt, han berättade senare att jag bestämt hade insisterat att han måste ta hundarna, fyra gånger hade jag sagt det tills han gav med sig. Otroligt! Jag är ett sånt asshole!! Jag förstår inte hur han orkar med mig. Jag måste ha andra begåvningar. Eller så tycker han inte om mig. "Ibland" svarade han på frågan om han tycker om mig igår.

Nu håller Stella på att "fixa" tamburmattan till en sovplats genom att på hundars vis gå i cirkel och skrapa ihop mattan till en oformlig hög. Alltså hundar. Såna geniknölar.

Nå väl, det fanns lite nya och en del gamla bekantskaper på festen, bland annat ett par irakier som jag icke-imponerade med mina icke-existerande arabkunskaper på: "ana ma bachti ananas" (jag pratar inte ananas). Fick bekräftat att muslimers rädsla för hundar inte är nåt genomgående fenomen, utan att det bara är vissa "crazy persons" som anser att hundars saliv är orent och att man bör undvika hundar. Har nämligen ibland stött på muslimer som på stan med glasartade blickar går långväga cirklar kring mig när jag kommer emot med Mili. Inser att även jag naturligtvis är full av fördomar och antaganden när det kommer till kulturer och religioner. Naturligtvis finns det muslimer som är precis lika sekulariserade som vi nordbor, men man reflekterar inte så mycket över det, kanske. Man tror att religionen får till uppgift att föra flyktingarna samman i en sån här ny situation i ett nytt land, men så är det naturligtvis inte för alla. Det sades dock att det för vissa blir väldigt viktigt med moskébesök och att hålla fast vid traditionerna just för att allting är osäkert med nytt land och ny situation.

Jag skulle egentligen göra det här nyåret till en sån där fotokväll då jag hade tänkt mig ha kameran med, men inte blev det ju så, jag hade så mycket packning med hundfiltar, skumvin och skit så det blev inget fotat. Man får klara sig. Nu är det 2016 och jag är helt sjuuukt deppad, inget skämt. Jag HATAR min tillvaro. Usch usch usch! Det får väl ge sig så småningom. Nu ska jag städa i ett försök att få J att trots allt tycka att jag är en helt vettig typ.

No comments: