Wednesday, September 09, 2015

Sex punkter

1. Ja, ibland är det som att jag är på branten av ett stup, alldeles nära att braka in i nån slags enorm depression från vilken det skulle vara närapå omöjligt att ta sig nånstans. Ändå ser jag till att istället strutta vidare, lättsamt, ta den ena dagen efter den andra och inte göra så stor affär av nånting. Det blir liksom enklast så.

2. Gamla hunden har cancer i lymfkörtlarna. Sånt händer gamla hundar, och den här hunden har överlevt alla andra hundar av samma ras som bott i radonhuset på Brinkgatan, mina föräldrars hus alltså. Nu är det nog inte länge kvar. Man måste väl åka och hälsa på, känns bisarrt. Jag vet att jag kommer att gråta floder sen när man en dag åker dit med egen hund och den egna hunden ivrigt springer från rum till rum och letar efter sin vän som den inte fattar att nu är borta, för alltid.

3. Jag ska spela dragspel på ett burleskevent på lördag. Känns nervöst, jag ska vara iklädd fransk mundering och vem vet vad. Med såna där teatraliska event är det liksom alltid så att man ska klä om sig till ett nytt, mer sprittande jag som är extravagant och kiva. Nu trodde ni kanske att jag skulle fnysa nåt i stil med att "jag har aldrig riktigt förstått mig på det där", men se det har jag. Jag älskar att klä ut mig, det har jag gjort ända sen jag var barn. Sen avskyr jag teatraliska och utklädda människor för att man aldrig får något grepp om dom, men det är en annan sak.

4. Jag ska laga vispgröt idag, om vi bara har mannagryn hemma. Jag har längtat efter vispgröt i över ett år. Jag tror jag kommer att gråta när jag äter gröten sen, ungefär sådär som man gråter när man hör orden till Höstvisan nuförtiden.

5. Det luktar spyor i näsborrarna på mig. Eller så är det min sunkiga tröja som gör det. Fattar inte, minns inte att jag skulle ha spytt.

6. Nej, nu får jag nog ta och gå ut.

No comments: