Thursday, June 11, 2015

Upprepa sig i all oändlighet, men vet ni


Ibland om nätterna sitter jag uppe och tittar på bilder som berättar om allt hemskt som händer åt djur. Jag vet, det är knappast speciellt konstruktivt och jag vet inte vad det här beteendet egentligen ska berätta om något, men saken är den att inget tycks förändras vare sig man 1. berättar om alla hemska saker som händer eller 2. kommer med positiva exempel.
Idag stötte jag i varje fall på bilden ovan, en vattenfärgsmålning (?) av Janet Oneill. Hon har visst målat av en hund vars ägare hade snurrat ett spänt band runt nosen på hunden. Bilden gjorde stort intryck på mig, märkte faktiskt först efteråt att hunden var defekt – det var blicken som fångade min uppmärksamhet. Och ja, när man tänker efter så är det kanske blicken som alltid fångar en först när man möter en levande varelse med tankar, historia och personlighet. Jag kommer aldrig att förstå tanken på att människan på något sätt skulle vara smartare eller ha någon slags självklar plats ovanom djuren. Jag kommer att upprepa det här i all oändlighet, tror jag. Nu när sommaren är här med grillsäsong och annat fjanteri – gör något klokt för en gångs skull: sluta grilla biffar, sluta suga på fel boobies (mjölk är för kalvar)! Släng in en tia åt såna som vet vad de sysslar med, t.ex. Animalia, Oikeutta Eläimille eller varför inte din lokala djurskyddsförening. Gör något åt denna befängda idé att kött på något sätt skulle vara mänsklig basföda. Behandla djuren väl, punkt slut.

No comments: