Saturday, May 16, 2015

Människoförsök och rån av gammal tant - två grymma ställningstaganden!

Idag två saker. Två ganska kontroversiella saker som jag nu känner mig tvungen att ta upp.

1. http://www.djurforsoksgranskarna.se/
Finns det något motsvarande i Finland? I fall inte, så skulle det nog kunna vara på sin plats; en upplysande sida om vilka djurförsök som sker just nu, inget mer - inget mindre. Just nu testas ett tandimplantat på labradorer i Göteborgs universitet. 14 av hundarnas tänder dras ut och implantat i underkäkarna läggs in. Efter ett flertal smärtsamma procedurer och vid sista sövningstillfället (ca 16 månader efter att tänderna drogs ut) avlivas hunden.
Så att, ja. Behöver knappast redogöra för att jag tycker att det är en alldeles vansinnig tankegång att använda djur till att testa grejer som mestadels leder till att människan (detta världens självutnämnda über-djur) ska få det bättre på femtioelva olika sätt? Det som jag tycker är speciellt beklagligt i och med djurförsöken är att djur ju oftast besitter den sällsynta och charmiga förmågan att kunna vara ganska tillfreds med livet om de bara får mat, vatten och sällskap. Däremot vet jag flera människoexemplar som trots att de har basbehoven i skick, frivilligt utsätter sig för gifter, droger och sprit och som till och med säkert gärna hade spenderat ett par månader i en bunker för att utsättas för försök mot mat, sovplats och internet. Varför i helvete använder man sig då inte av människor för dessa försök? Om livet ändå är skit liksom, så who cares om några tänder dras ut eller om man hamnar andas giftsubstanser genom ansiktsmask några gånger per dag? "Ja men det är oetiskt". På vilket jävla sätt är det inte oetiskt att göra det på hundarna?
Så mitt kontroversiella påstående nr 1 är att uteslutande använda sig av frivilliga människor till vetenskapliga experiment. Då skulle i varje fall min nattsömn vara i skick.

2. En sån här historia rumlar runt på Facebook. Kort sagt handlar det om en mommo som på egen gård har blivit bestulen på sina diamantprydda guldkedjor av tre-fyra utlänningar (OBS! KVINNOR. OBS! UTLÄNNINGAR!). Jag vill inte på något sätt rättfärdiga förövarnas beteende, jag vill bara höja ett varnande finger för den här sortens beskrivningar och de förutfattade, främlingsfientliga åsikter som en sån här berättelse kan vara med om att skapa. För det första kan historien bidra till en uppfattning om att utlänningar/invandrare på nåt sätt av naturen är mer kriminellt lagda än finländare eftersom man poängterar att brottet begicks just av utlänningar. För det andra ger berättelsen ett intryck av att förövarna beter sig på ett sätt som mer påminner om nåt slags vilddjur som "helt saknar rim och reson" än om "riktiga människor" (läs: finländare), då de till synes helt utan att blinka stjäl från en gammal, försvarslös människa på egen gård. Resonemanget understryks av att människorna kallas för "sairaita ihmisiä" samt att det betonas att de är kvinnor, vilket låter en förstå att herregud ändå, till och med kvinnor som annars är så fogliga och sansade, håller på med sånt här.
Så mitt kontroversiella påstående nr 2, är att ställa frågan åt andra hållet, dvs hur desperat är en människa som drivs till att begå brott i den här stilen? Det sunda förnuftet säger mig att det inte är enbart viljan att ha lite bling-bling som leder till brott som dessa, utan att det antagligen finns verkliga problem bakom människor som tvingas ta till sådana här lösningar, till exempel sånt som att få mat på bordet, få jobb och så vidare. Och ja - kanske - för att få pengar till drogaffärer. (Men knarkare är också människor som har/har haft det skit, annars skulle de knappast ha hamnat i drogträsket från första början.) So bear in mind: din mommo var "bara" ute och luftade sina guldkedjor när hon fick en obehaglig överraskning. Din mommo är inte en främling i sitt eget land och din mommo har (antagligen) mat på bordet (nu ska jag inte heller göra förutfattade dömanden). Tänk först, döm sen.

EDIT: Oj guud vad besvärligt! Man kan ju heller inte säga sådär småsarkastiskt att mommo är ute och "luftar sina guldkedjor", jag menar - klart som korvspad att en människa ska kunna gå omkring med juveler utan att känna av att risken att bli bestulen är större, liksom en kvinna ska kunna gå klädd hur hon vill utan att höra glåpord eller riskera att bli våldtagen......... om....... nu det här alls kan jämföras.

(Mitt huvud är en enda sås).

No comments: