Friday, February 06, 2015

Dagarna och arbetet

Tänker att jag gärna skulle villa skriva nåt här igen (sådär ofta och intensivt som jag gjorde nån gång i tiden) men jag känner mig bara så lugn och nöjd (?) att det inte ens blir speciellt mycket tänkt! Galet! Utropstecken!! Jag älskar det här livet sen jag gick ut det där arma universitetet. Inte för att det erbjuder så mycket annat än frihet att välja vad man gör, men det är ju just det – frihet, vad är bättre än det? Tänkte på hur skamfullt det på många sätt känns att njuta så mycket av arbetslösheten som jag gör. Jag gjorde den här häromdan, vi har idéer om en barnbok med J, jag har flera musikprojekt i tankarna, ett bokprojekt på gång; jag har så mycket som ska göras och det känns inga angstigt med det alls inte. Det där med basinkomst känns mer angeläget än nånsin, men samtidigt så inte är väl basinkomst menat för såna som jag egentligen, som lever av luft, vind och vatten och är nöjd med kaffekopp och bra utsikt? Inte skulle ju nånting alls bli gjort om alla vore som jag? Samtidigt så tror jag nog att alla vill göra nånting, oroar mig med andra ord inte för att samhället skulle braka ihop om man införde basinkomst, men tänker samtidigt att kanske läget att göra det kanske inte är det bästa just nu? Med alla utbrända mänskor som skulle ge sin vänstra hand för att få lorva omkring i nattkläderna hela dagarna i ett par år, menar jag. Arbetssamhället är scary, det är allt jag har att konstatera.

3 comments:

M. Lindman said...

Fina grejer med många projekt! Och attans fin bild. - - - Om basinkomst så tror jag oron om att "folk sku bara ligga på sofflocket om de inte vore tvungna att arrrrbeta!" säger noll om mänsklig psykologi men jävligt mycket säger det om arbetssamhällets nojor, fantasier och farhågor. Här kommer det liksom fram: idén att arbete sist och slutligen är ett tvång och måste vara ett tvång.

ponks said...

Jo, intressant det där med att resonera kring arbete som ett tvång. Märker att jag har svårt att skaka av mig ett kapitalistiskt tänkande kring hela allt det där då det liksom sitter i en som sten. Försöker bara att tänka helt praktiskt: vad skulle hända om basinkomst infördes? Hurdana är folk och hur vill vi leva? Skulel liksom behöva en redig omstrukturering av allt på köpet och det känns som att vi har gått så jäkla långt med tanken på arbete som ett nödvändigt ont så det skulle ta åratal att etablera en tankegång som säger att det inte behöver vara så.

M. Lindman said...

Jepp, viktigt med praktiska frågor o framtidsutsikter. Men absolut rör iden upp en mängd grundläggande saker om hur vi förhåller oss till arbete. Men fint att det börjar diskuteras i politikens mainstream.