Wednesday, October 22, 2014

Grymheten, djuren, grymheten

Jag blir ibland så tagen av människans grymhet att jag nästan helt slutar fungera för några minuter. Det är klart att man sen börjar fungera igen, för man har ju grejer att göra och så vidare, men en stund stannar blodet i ådrorna upp, man blir stum och iskall. Man bara begriper inte. Jag har tänkt på detta, att det oftast är djurplågeri som berör mig mest. Det är naturligtvis också hemskt när människor sitter fängslade för ingen orsak, jobbar som slavar eller är prostituerade eller vad som helst, men det är något med detta djurens totala oskyldighet som spelar roll, kanske. Att det är mänskan som borde se till att de har de bra, eftersom det är vi som ofta har domesticerat dom så till den grad att dom inte längre klarar sig utan oss. Och så slog det mig: djuren lever i nuet. Det finns väl inte mycket forskning kring hur mycket djur kan föreställa sig saker, tänka och drömma, men jag har en känsla av att det kan vara ganska begränsat. Därför är det nästan ännu hemskare när man t.ex. gör vetenskapliga experiment på djur eller upprätthåller denna fruktansvärda köttindustri som jag inte hittar ord för att beskriva. Hur i hela fridens namn har man hjärta och mage att hålla skapelser som LEVER I NUET fängslade, fastbundna och tvingade att existera under grymma omständigheter? Hur i helvete resonerar man där? Om en människa hade tvingats sitta som en slaktgris på 1 x 1 meter, hade hen i varje fall kunnat tänka, drömma och – om den är riktigt skicklig – till och med kunnat försätta sig i nåt slags meditationstillstånd så att pinan inte är så outhärdlig. Men grisen. Va fan kan den annat än att sitta där? Eller hundarna som sitter fastspända med masker som tvingar dem att andas in nikotin, för nikotin behöver vi ju testa eller hur? Hur det funkar. Ett GIFT för MÄNNISKAN. Det är ju fucking logiskt att testa sånt på oskyldiga hundar. Eller kosmetika på kaniner. Jag hittar som sagt inte ord för denna bisarra grymhet. Vem fan behöver skräckfilmer i den här världen? Skräcken finns fan två klick härifrån, på Care2 till exempel. På vilken petitionssida som helst. Jag drunknar snart i den här hopplösa sorgen över vart världen är på väg och hur lite man tycks kunna göra åt det. Ibland har jag bara lust att springa ut på Helsingforsgatan, stoppa trafiken och hojta att vafan GÖR ni, kör omkring här bara fast DET FINNS DJUR SOM LIDER! Jag hoppas ibland innerligt att det kommer nån enorm komet eller nån överdimensionerad solstorm snart och gör slut på den här skiten. Eller att folk ska komma till sans, lite som när folk mittiallt hoka att det inte var så coolt att vara nazi. Eller att syssla med slavhandel, att folk ska märka att åhå, djurindustrin och djurförsöksindustrin som de ser ut nu är varken speciellt hälsosamma ELLER etiskt motiverade. "Ja men vi måste testa på djur för att kunna utveckla livsviktiga mediciner för människan." FÖR MÄNNISKAN. Och sen när blev människan så jävla viktig att vi har rätt att använda andra oskyldiga raser för att försäkra vårt fortsatta välbefinnande?
Innan nånting händer, skriv under till exempel här eller bekanta dig med det här. Och som plåster på eventuella sår som jag har skrapat upp eller åstadkommit här nu kan ni kolla på den här ljuvliga videon när försökshundar släpps fria för första gången.

No comments: