Wednesday, September 24, 2014

Jäkligt goda inlagda fåntrattkantareller à la Lotta


Funkar också med smörsopp & stensopp. Vanliga kantareller blir lite mesiga och saknar ordentligt tuggmotstånd.

Ingredienser:
ca 2 liter trattkantareller
5 dl vatten
2 dl ättika
2 dl honung (eller socker, funkar lika bra)
ca 2-3 tsk salt efter smak och tycke
1 medelstor lök eller en bit purjolök (med den vanliga löken blev det bättre, tyckte jag)
1 stor klyfta vitlök
3 lagerblad
10-15 pepparkorn (i receptet stod vitpeppar men jag blandade med grön- och rödpeppar också.)
ca 10 hela korianderfrön (inget måste)
1 kanelstång (inget måste om man inte har. Men det blev ganska gott när man hade!)

Frivilliga ingredienser:
10-20 enbär (om man hittar på gården t.ex.)
Klippt gräslök
Fänkålsfrön (vet inte om ger nån smak egentligen, men slängde nu i)
Kumminfrön
En bit tunt skivad morot
Nåt annat du hittar på

Gör såhär:
1. Skiva löken tunt
2. Lägg alla ingredienser utom svampen i en kastrull och koka upp. Låt puttra i ca 5 minuter.
3. Tillsätt svampen och låt småputtra i ytterligare 10 minuter.
4. Ta kastrullen av plattan och låt svalna.

Häll upp svampar och spad i ordentligt rengjorda glasburkar så spadet täcker svamparna helt. (Jag lade mina i skitiga plastbyttor, men lovar att bättra mig).
Håller bra i kylskåp en vinter.



No comments: