Wednesday, February 12, 2014

Bilstolshyssen

Alltså excuse me, det må kanske vara barnlösa jag som har missat något, men vad i hela fridens namn ska barn behöva sitta i särskilda stolar i bilen för? Är bilsätet liksom inte format efter ett barn? Spädbarn kan man ju ha i famnen och är det lite större barn, så ska dom väl attan kunna sitta själva i baksätet väl? Alltid emellanåt får man läsa om att nån behöver låna en bilstol och då är där genast tio stycken som tycks ha oanvända bilstolar som står och skräpar och som kan låna ut dom. Bilstol är enligt min mening, ursäkta nu bara, en sån typisk välfärdslyx att ha; ett sånt västerlandets påfund som vi har intalat oss att man måst ha, annars faller barnet ihop som en säck i baksätet, eller nått.

P.S. Nu har jag spelat nätmahjong så mycket att texten åker berg- och dalbana när jag läser den. Upp och ner och upp och ner.

2 comments:

Jenny said...

Jag kan berätta :) små barns nackar och huvuden skyddas av att vara i bilstol baklänges, så att de alltså inte bryter nacken vid krock. Krockar man inte så spelar det kanske ingen större roll, men man kan ju inte veta. Mina äldre barn kan se ut genom fönstret om de har en sån där upphöjande stol (som annars inte har skyddande egenskaper) och så skaver inte bältet i halsen om de sitter högre. Dessa är typ argumenten. Så är det väl lagar på bilbarnstolar också...

ponks said...

Tack, nu är bilstolsmysteriet löst :) Ahh, så det är därför de sitter baklänges också. Har jag också funderat på.