Tuesday, February 18, 2014

Äta bättre, islamiska lagskolor o sånt där

Sitter och lyssnar på Lill Lindfors i Värvet och håller på att somna, antingen för att hon är lite tråkig eller för att hennes röst är så behaglig. En dag som började som en katastrofartad livskris blev sen sist och slutligen rätt så bra; fick undanhafsat ett par uppgifter, lagade en god, hälsosam soppa. Min plan nu efter att flunssan slog till tredje gången gillt, är att äta bättre, att faktiskt laga mat med eftertanke varje dag och inte slarva ihop nåt halft ätbart som består av piimä och mjöl. Hittills har jag lyckats (men det är ju bara två dagar än så länge).
Var det något jag egentligen hade på hjärtat här? Jag tror inte det. Jo, jag är lite nervös inför islamtenten. Allt om islam verkar vara så fruktansvärt komplicerat. Historien består typ av att nån bestämmer nåt som nån annan direkt sen inte är nöjd med. Dom stiftar en lag, nej den var inte bra, den måste ändras. Alla viktiga gubbar heter "ibn" nånting och alla viktiga begrepp heter underliga saker som det är närapå omöjligt att komma ihåg. De islamiska lagskolorna inom sunni heter hanafi, maliki, shafi’i och hanbali. Kom nu ihåg det sen, liksom.

No comments: