Wednesday, January 22, 2014

Nässlorna är väl tamejtusan grönare på ANDRA sidan som det heter, då

Sen jag slutade på mitt heltidsjobb för nu snart fyra år sedan har jag mer eller mindre gått omkring och njutit av studietillvaron och tyckt lite synd om alla andra som "måste jobba" (inom citationstecken, för man MÅSTE ju verkligen inte jobba, de flesta bara tror att det är så det ska vara). Jag har köpt mina kålhuvuden och bruna bananer och sällan saknat något mer, inte rest nånstans, inte gått till frissan, levt på mina besparingar och suttit i en museikassa då och då. Överlag har jag trivts.

För första gången på fyra år såg jag idag mig själv i ett annat ljus. Jag gick förbi Kilroy på Eriksgatan och såg dem sitta inne på möte där, en stor skärm med "Customer feedback" lyste mot ena väggen. En var höggravid, en karl satt i rutig, skrynklig kragskjorta och såg lite moloken och hängig ut, tänkte genast att han säkert är den där nyaste anställningen som det inte går så jäkla bra för. En driftig kvinna höll monolog. Det såg så enkelt och självklart ut. Där sitter de och tjänar pengar, tänkte jag. Tyckte plötsligt synd om mig själv som gick där arbetslös med hunden och frös. Så har jag aldrig känt förut, det är ju tvärtom det ska vara!
Nåja, nässlorna är väl precis som det heter grönare på ANDRA sidan dåh, får jag väl säga idag, tamejfan.

Överlag så kan jag inte säga att jag trivs sådär väldigt bra med tillvaron just nu. Jag är fortfarande flunssig, den kom tillbaka - nu har jag varit från och till flunssig sen julen. SEN JULEN! Känner mig som en sån svag infektionshärd. Gradun är ett rent piss, professorn svarar inte på mail, jag får inga bra formuleringar ur mig, jag sitter dagarna i ända och filar på sju meningar som säger samma saker, opp o ner. Kvinnor är si, män är så, men så är det ju inte egentligen, för allt vi har lärt oss är lögn. Jag är helt nöjd med ett medelmåttigt vitsord som det ser ut nu. Idag kom ett irriterande mail från studierådgivaren: DU SKA SATAN VETA NÄR DU SKA TA UT DIN EXAMEN stod det, i andra ordalag. Hela tiden motar dom en med kvast framåt. Du ska veta, du ska veta, du ska bli klar, du ska bli klar, när ska du bli klar? Jaha, om du planerar bli klar ska du hålla dessa VIKTIGA DATUM in mind.
Jag vill bara
bli
klar.
Så att jag kan bli arbetslös.
Så att jag kan.... fundera på annat, menar jag.

No comments: