Sunday, December 08, 2013

Luft som gorillor rapat

Idag är det Herr Sibelius Födelsedag (kunde jag låta lite mindre sarkastisk? Nä). Idag skulle Sibelius ha fyllt 148 år, tror jag (han var född 1865).
Ibland när jag sitter och nattsuddar så slår mig såna där banala saker som att man ska "våga visa sig vara sårbar" som de mest vettiga tankarna ever. Häromnatten satt jag och lyssnade igenom en podcast som jag fann ganska givande faktiskt, samtidigt som ju nog förnuftets röst (läs: den jag bor med) sa att detta var så ursinnigt slitna och fåniga saker sagda som om de vore nya, grejer som Maria Bamford brukar göra standup på: "Men need to LISTEN to women more - just listen and not try to find solutions, not try to control the situation"- blah blah.

Alltså jag ser det ibland som en djungel detta alltihopa - med experter som säger sitt och man själv som blint försöker avgöra om det som sägs är mumbojumbo eller helt vettiga saker. Jag skulle nu våga påstå, att när nånting låter vettigt, så är det antagligen ofta det också. Dvs, om nån påstår att "du ska våga misslyckas, det är int farligt" och jag tycker att det låter helt vettigt, så MÅSTE jag få tycka att det är helt vettigt utan att direkt få talat om för mig att sånt där tjafs är just bara tjafs (även om det finns en stor sannolikhet för att det är bara tjafs). I så fall att jag behöver höra något, så behöver jag faktiskt höra något. Herrgud vad konstiga saker jag skriver idag.

No comments: