Monday, December 30, 2013

Influerad dag 5

Fatta att jag inte har blivit frisk ännu! Nu har jag varit ordentligt förkyld i 5 dagar, vet inte när senast jag skulle ha haft nån så seg bobba. Nätterna har varit värst, har känt mig febrig, hostat utan ett slut och fått såna där snuvattacker då man bara måste snyta sig direkt eller så rinner en pöl med snor rätt ner i dynan. En natt drömde jag om att jag snöt bärkräm ur mig, det rann ner mot avloppet längs med lavoarkanten och i sömnyrseln spottade jag i misstag i mina egna lakan då jag trodde att jag drömde. Usch.
Först var det lite skönt och spännande att bara ligga och lorva sig mellan lakanen för jag trodde ju att jag med min utmärkta återhämtningsförmåga skulle sova av mig sjukdomen på en natt eller två. Men nu nalkas det ju plötsligt nyår, och jag är bjuden på fest till huvudstan - fest med guldklänningar och grejer! Jag älskar ju attan fester och nu kan jag knappast gå. Hahahha, ja tänk så synd det är om mej. Om jag inte har blivit frisk tills i morgon så hamnar jag åka ner med föräldrar och hundar till sommarstugan - oj nej vilket fruktansvärt alternativ liksom (inte alls). Kunde nog få mycket ut av det också. Sitta och glo ut i mörkret, lyssna på skogens ljud, se avlägsna fyrverkerier skjutas upp över Emsalö eller vem vet - se raketer ända från Hesa, rita båtar och gubbar på gammalt rutigt papper och vandra korta små promenader bland brutna kvistar och mossa. Låter helt enkelt lekamen avgöra hur det blir med mitt nyår.

Varför heter det förresten influensa? För att man är influerad av bakterier, virus och elände?

2 comments:

Caj said...

Gott nytt år! Hoppas du blivit friskare. Tänk att jag minns att vår vän Bodil berättade det för oss en gång i gymnasiet... Att influensa kommer från astrologin på medeltiden då man hade för sig att man blev sjuk p.g.a. att man influerades negativt av kosmos och stjärnorna.

ponks said...

Gott nytt år och tack för infon - den hade jag nog aldrig hört innan.