Tuesday, December 10, 2013

Borstsjt. Borjscht? Borscht? Borjst?

Nää-ä. Jag lyckas inte skriva idag. Det går inte. Skrivblock. Forskningsblock. Dumhetsframfall. Brist på riktiga måsten (konkreta deadlines). För god soppkastrull som man emellanåt bara måst gå och tulla lite från i köket. Lagade en sån förbannat god soppa idag, helt i misstag. Kallar den tomatborstchtsoppa. Hur skriver man borjst? Borjscht? Borscht? Borjst? Rev några rödbetor, några potatisar, två morötter, lite ingefära, några vitlöksklyftor, två små lökar och skivade ganska många hela tomater i en kastrull där jag sen fräste dom i olivolja och korianderpulver, paprikapulver, mejram, dragon och (i misstag) kardemumma (det for i av bara farten, trodde att jag hade fatt i dragonpåsen). Spädde på med lite vinäger och salt och JÄDRANS, smakexplosion alltså. Speciellt nu när det har fått stå. I morgon ska jag purea och äta med eventuellt getost. NAMNAMNAM.

Vad mer ska jag skriva för fånigt för att ta mig i från det faktum att jag igen sitter uppe och icke-arbetar?

No comments: