Friday, December 13, 2013

Alexander Bard: coolast i världen?

Nej vet ni, nu blir det igen en sån här rekommendation: ALEXANDER BARD. Vilken typ alltså! Kunde ju inte gå och sova efter att jag hade satt på Värvets podcast med honom (och dessutom återupptagit min stickningsförmåga, så det var ju kört). LYSSNA på honom! Redan hur han beskriver sig själv som barn är intressant, men håren reser sig när han kommer i farten och ger sin syn på Sveriges knarkhysteri, om religion (speciellt detta är helt nervkittlande spännande), sitt förhållningssätt till pengar, om psykisk hälsa, allting. Helt priceless så klarsynt han är! Och dessutom är han aktuell med nån bok som verkar rätt så revolutionerande och har redan gett ut flera tillsammans med nån som heter Jan Söderqvist, bl.a. en bok om det elektroniska klassamhället, Nätokraterna (hur intressant låter inte det?).
Jag tänker hädanefter suga i mig all information jag får om Alexander Bard. Jag visste ju att han var en cool typ, liksom, men SÅ cool? Herrigud.

4 comments:

Jenny said...

Var tvungen att lyssna nu när du var så entusiastisk och håller med, han pratar ju om en massa intressant! Tycker särskilt om att han nämnde filosof/fysikern Karen Barad. Återkommer själv hela tiden till hennes idéer. Visste inte heller att han skriver så mycket... man kanske måste kolla in det nu. Han verkar röra sig just i det området som kallas posthumanistisk filosofi som jag tycker är intressant (kommer med det nya i filosofin just nu tycker jag).

ponks said...

Jo, precis. Jag bara satt och gapade också när jag hörde vad allt han håller på med. Har mest trott att han är en eklektisk popartist/musikvetare o hade ingen aning om att han var så pass beläst, kritisk etc etc. Jag kände inte ens igen några av namnen han nämnde men hamnar nog lyssna en gång till med papper o penna, tror jag ;)

ponks said...

...fast lite skeptisk blir jag nog när han börjar orda om "kvinnligt perspektiv" och att könen är olika mot slutet av intervjun. Att han säger det sådär som om det vore en allmängiltig sanning och inte som att det är så för honom bara.

Jenny said...

Och han har inte koll på de obehagliga konnotationerna som ordet "maskulinist" har...