Sunday, November 24, 2013

Söndag i arbetsbunkern

Sätter mig upp som en påle i sängen när larmet går, redan många gånger säker på att telefonen har bankats sönder, slagits i spillror, dött av dåligt batteri, gömt sig själv under en hög med lumpor eller nåt annat osannolikt som kan hända telefoner om natten. Tar en vimmelkantig promenad, undviker lerpölar, konstaterar att det frusit på i diket, skrämmer i misstag iväg en fasanhona, tränar agility vid avloppsrören, äter en tafatt frukost, tar mig friheten att öppna en tölk. Klär mig i helyllepansar, är tacksam över att jag har ben att gå med, ögon att se med och så vidare. Det är otroligt att kroppen fungerar. I den stilen. Ändå fumlar jag med nycklar och tappar vantarna tre gånger innan jag lyckas sätta mig på cykeln och i en fånbåge rullar iväg över asfaltsplanen. Bär in dagskassan, fördelar upp femti euro i allt mindre och mindre valörer. Rullar in en bekvämare stol. Tidningarna är nattkalla. Det kommer aldrig några besökare. Konstaterar att Husis har nitar. Li Andersson är i Husis. Jag har en banan. Dom bästa bananerna går alltid för 30% rabatt. I övervakningskamerorna inte en människa. Ibland är det så tyst och stilla här så jag glömmer tid och rum. Jag växer ihop med arbetsstolen och datorn tills vi är en klönt bara, den kollar in vädret eller om det finns några trevliga djur på Tori.fi. Det enda jag har att ta ställning till är om jag ska äta min smörgås nu eller klockan ett. Får ta och försöka hålla mig till klockan ett.

No comments: