Friday, November 22, 2013

Att samarbeta med Pythagoras

Idag sprang jag nog rekordsnabbt hela vägen runt Halis. Jag sprang så snabbt så jag fick dra hunden emellanåt, tyckte lite synd om den, men i bland har man lite bråttom. Till exempel när det plötsligt går upp för en vilken ackordföljd En päivääkään vaihtaisi pois har, och att man har sagt FEL ackord precis innan man gick utanför dörrn.
Jag har nog heller inte varit så effektiv efter en springrunda förut. Fick inte ens av mig kläderna innan jag satt med dragspelet framför Youtube och skrev ner alla ackord med deras vändningar. Jag älskar att ta ut ackord. Det känns som att samarbeta med Pythagoras; som att hela universum ljuder i en välklingande harmoni som just i den stunden får en del av sina koder nedhafsade på ett papper, via mig. Tänk om man vore lika duktig på matematikuppgifter som att ta ut ackord. Jag är hopplös på huvudräkning, ser ingen logik i sifferföljder. Kanske om siffrorna hade ljud, att man hade fått en aha-upplevelse.

Ibland när jag har tråkigt går jag in hit och sätter mina musikaliska kunskaper på spel. Det finns fyra olika tester, alla olidligt spännande!

1 comment:

walopää said...

Nå fan, tänk om man kunde ta ut ackord då!!! då spelar det väl mindre roll att man inte heller är bra på matte. man = jag.