Saturday, July 20, 2013

Wurst

En tredje (och förhoppningsvis en sista) tysk-grej. Det här med vad allt kostar. I Tyskland kostar allt si och så, i Finland är allting fruktansvärt dyrt, så dyrt så tyskarna ibland tvingas vända blicken bort från sånt som ölpriser och liknande.
I Åbo var i veckan nån slags matmarknad med mat från hela Europa. Så klart hittade vi också Bratwursts där, och fick höra hur otroligt det var att en Bratwurst kan kosta fem euro, då den i Tyskland endast kostar två. Att det kostar lite att frakta korvarna hit också, var ett argument som man inte alls lät sig höra på eller förstå. Ein Bratwurst soll aber 2 Euro kosten.
Vissa säger att det går så ekonomiskt bra för Tyskland, eftersom alla tänker på ekonomin, räknar pengar och gör budget hela tiden. Jag är nästan beredd att tro på det där – i alla fall i det stora hela. I Tyskland är man bra på att organisera, då är det inte så konstigt att folk också kan det här med att organisera sina egna affärer. Det gick inte en dag med mina tyska vänner utan att prisförhållanden, pengar och hur man sparar dem skulle diskuteras. I mig bor också en liten ekonomisk tysk som gärna håller lite koll på ekonomin och alltid väljer det billigaste alternativet, men detta att vara på semester fortfarande ständigt snacka om pengar och jämföra priser – det gick så småningom aningen över gränsen till vad jag kunde förstå och stå ut med.
(Märker ni på min svenska att jag nyss snackat tyska? "Gick så småningom aningen över gränsen till vad jag kunde förstå och stå ut med". Såna där meningar liksom!)

No comments: