Tuesday, April 16, 2013

Världsmusik och förvästligandet

Jag börjar ha letat mig igenom mitt berg av måsten ungefär som en hemlös lodar sig genom roskisarna, eller en mal äter sig igenom en tröja, eller som en frätande vätska fräter sig genom plast. Nu ska jag bara prestera en uppsats om fenomenet världsmusik, och det är faktiskt mycket intressant det där. Vem visste till exempel, att ett gäng musikgubbar i England slog sina huvuden ihop i slutet av 80-talet och hittade på marknadsföringskategorin världsmusik? Det behövdes helt enkelt en ny kategori så att storsäljande artister som Yousson D'our och The Pogues skulle ha förutsättning att sälja ännu mera.

Idag tycker jag att världsmusik mest är en konstig hybrid av väst och "det exotiska"; det ska låta främmande, etniskt och "autentiskt" (tjatigt ord, men den där sabla autenticiteten är ju så jäkla omtalad hela tiden i väst), samtidigt som musiken ska vara anpassad för västerländska öron. Världsmusik får alltså inte vara FÖR främmande. Det är det här som jag tycker att är så intressant.
Det här får mig förresten att tänka på genren exotica, som kom i slutet av 1950-talet i USA, då man utsmyckade cocktailpiano-musiken med spännande, exotiska instrument och till och med inspelade ljud av djur. Här, ett mycket skumt exempel som jag blev lite kär i.
Beijing Opera. Too damned strange.


Musiketnologen Veit Erlmann säger att världsmusiken är en produkt av konsumtionssamhället; att den huvudsakligen produceras i och för väst och därmed kan anses uttrycka ståndpunkter och ett medvetande hos medelklasskonsumenter i väst. Typiska världsmusikartister idag är t.ex. Tinariwen och Amadou & Mariam. De har den där charmiga, främmande men samtidigt bekanta utstrålningen som funkar i väst. De är lite sådär som vi i väst föreställer oss att folk "där nånstans i Afrika" ska vara. De representerar en schablonmässig, nostalgisk bild av det musikaliska Afrika så som vi vill ha det. Jag misstänker lite också att både Tinariwen och Amadou & Mariam har blivit marknadsförda av suspekta franska skivbolagsnissar som har sett $-tecken framför ögonen.


Lata, oh Lata. Nobody knows you (but 1,21 billion Indians).


Ser man sen på andra superstjärnor som Lata Mangeshkar, en fantastisk bollywoodsångerska, eller Mohammed Rafi, så märker man fort att de - trots att de är stora i sina hemländer, trots att de står för exotik och främmande skalor & rytmer - inte helt passar in i vår kategori av världsmusik. De är helt enkelt för exotiska. Ser man sen på kinesisk opera, så blir det än mer bisarrt. Man märker att det som kineserna tycker att är awesome och det som vi uppfattar att är bra helt enkelt inte synkroniserar med varandra. Här, ett strålande exempel på när en kinesisk opera-barnstjärna entrar scenen. Folk klappar på "konstiga ställen", introt är alldeles för långt för en västerländsk publik, osv osv. Och sen när han sjunger; what was it that was so good again? Tänker vi i väst. Because we don't get it.

Ja, jag kunde hålla på länge och fundera på det här. Om världsmusik är ett förlegat begrepp, till exempel. Inte attan hamnar Psy med sin Gangnam Style i nån världsmusikshylla. Fast dom är från Sydkorea. Fast dom sjunger på ett främmande språk. Varför? Nå, för att Gangnam Style är tillräckligt förvästligad för att den ska kunna funka överallt. Öst känner väst utan och innan. Dom vet allt om oss och vår mainstream, kan anpassa sig till oss, men vi vet inte ett skit om dom. De har också en Idol-liknande tävling i Kina. Fullt förvästligad. Likaså i Västafrika. Vem visste? Inte jag.

P.S. Jag uppfann ordet förvästligad idag, efter engelskans westernized och tyskans Verwestlichung:) Tycker absolut att vi behöver ett sånt ord.

5 comments:

hanna said...

Spännande det här med världsmusik, tyvärr konsumerar jag nog alltför mycket musik från USA, samma med film. Man borde allt vidga sina vyer!
Finns ett svinbra band från Serbien som heter Wedding and funeral band, med Goran Bregovic i spetsen som tydligen är superkänd i balkanländerna. Upptäckte dem genom ESC av alla ställen. Älskar den här typen av musik så himla mycket, vill bara dansa på en lerig gräsmatta på en sunkig innergård nånstans... typ.

http://www.youtube.com/watch?v=vUW0262_SJI

Jenny said...

Jätteintressant! Hade inte hört talas om Exotica, men den där låten du länkade till var ju ljuvlig! Har lyssnat en del på sådant som klassificerats som World music, t.ex. Sheila Chandra, men hon är mig veterligen t.o.m. född i Storbritannien, så det västliga är på sätt och vis en del av henne redan. Men sen lyfts hon fram just som exotisk och det indiska betonas starkt i marknadsföringen (hon kom sedan med i Peter Gabriels världsmusikserie Real music, namnet säger mycket om anspråken på autenticitet visst!). Vad skulle du säga om just sådan musik som görs av immigranter? Var platsar de? Hur navigerar de mellan öst och väst (väldigt breda diffusa kategorier det också)? Tänker t.ex. på M.I.A som förstås får plats i det västerländska "alternativa" pop/hiphop-fältet (eller vad kallas det?).

Jag visste inte om world music-begreppets härkomst, så tack för bildningen! Det är inte så förvånande iofs... Jag jobbade för länge sedan i ett lager där vi packade cd-skivor, och minns att där fanns världsmusik och det var mycket keltiska harpor och bulgariska kvinnor och sånt. Dessa var förstås just en del av det här...

sorry mycket frågor, som du nu inte måste svara på, tyckte bara att det var så intressant!

ponks said...

Jo, Göran Bregovic e nice! Har du sett filmen Svart katt, vit katt, Hanna? I think you would absolutely adore it! Helt crazybra. Där e det han de Emir Kusturica som står för musiken.

Hej Jenny, kiva att du frågar, men ta mig inte som en expert. Måste lunta lite i min litteratur här nu :)
Ja, det e ett stort forskningsområde för musiketnogoger det här med invandrare som gör musik i en "ny" omgivning. Vissa pekar ut en del instrument som identitetsmarkörer (som säckpipan för skotsk musik, nyckelharpan för svensk osv). Musiker som har en slags mångkulturell bakgrund kan alltså välja att på olika sätt lyfta fram grejer som pekar på deras ursprung, och anpassa dessa till en annan (västerländsk) omgivning.

Jag tycker det är superintressant med just M.I.A eller Laleh, som blir riktigt sånhäna fanbärare för "det multikulturella", som M.I.A i sin Bad Girls video, nog för att hon sen också har blivit kritiserad för att framställa en klichéartad bild av araber i den videon.

Sen finns det också "invandrarband" som spelar musik som hålls inom invandrargrupperna, musik som hör samman med hemlandet och kanske symboliserar en längtan till hemlandet och sånt - det är inte meningen att den musiken ska funka i det nya hemlandet. Kommer här och tänka på filmen "Ingen riktig finne", om sverigefinnar. I den finns en hel massa fantastisk finsk musik gjord i Sverige.

Men blah blah, vad jag pratar, det finns så mycket att säga om sånt här, och ingen vet riktigt vad som är rätt och hur man ska beskriva grejer som har med kultur, identitet och etnicitet att göra. Och just (blah) autenticitet.

ponks said...

http://www.youtube.com/watch?v=iCUVcxjOHmg&feature=share Här är lite mer exotica av les baxter som jag också tyckte riktigt mycket om :)

M. Lindman said...

intressant text!
På tal om musik inspelad av immigranter vill jag tipsa om en kanske lite obskyr, men fin skiva, To what strange place. http://www.tompkinssquare.com/archives/159
Sorgliga sånger framförda av folk som flyttat till USA i början av 1900-talet från det forna Ottomanska riket.