Friday, August 17, 2012

Karma och indiskt kaffe

Med risk för att nu komma med ett riktigt mumbojumbo-inlägg ska jag idag skriva något om karma. Jo, karma! Hahaha. Jag märker nämligen med jämna mellanrum hur faktiskt karma rent konkret fungerar och kommer tillbaka till en, då man avstår från saker man vill ha eller ger nånting bort till nån annan. De här grejerna kommer sen tillbaka till en på de mest märkvärdiga sätt. Det kan ju vara slumpen, men jag försöker nu ändå att vara tacksam när det händer och det får mig alltid att le.

För några veckor sen var det en vän som lånade min lägenhet i ett par dagar, och han lämnade efter sig en påse indiskt bröllopskaffe som tack. Jag är nu väldigt förtjust i olika slags kaffesorter och kastade mig naturligtvis över den här spännande kaffepåsen - utan att öppna den dock. Nån vecka senare var det dags för oss att åka på bröllop till Sverige, och eftersom vi inte hade nån bra bröllopsgåva, for så klart blickarna mot den exotiska kaffepåsen, att där står ju fantamej en utsökt bröllopsgåva rätt upp och ner. Trots att jag snålade över bröllopskaffet, bestämde jag mig alltså ändå för att ge bort det i gåva, tänkte att jag nog i nåt annat skede säkert kommer över en sån påse åt mig själv.
Bröllopet blev överstökat och kaffet bortskänkt till brudens föräldrar. Jag kom hem och hade redan glömt bort hela kaffehistorien, då jag öppnade mina skåp och upptäckte att vännen som bodde här hade lämnat ytterligare en påse bröllopskaffe där inne. Och det är DÅ som såndäna vågor far igenom en och säger: karma, it's always coming back to you, typ, och så står man där och småler dumt åt sig själv.
Tänk om jag inte hade gett bort den där indiska kaffepåsen, då hade jag i min fånighet nu suttit här hemma med TVÅ indiska kaffepåsar (som ju sen inte ens smakade särdeles exotiskt).

No comments: