Thursday, June 07, 2012

X3M feat. Pandora - Drottningen av Åland



Djeebus. Så har dom gjort en sån här. Och genast drabbas jag av en panikartad känsla av att måsta säga NÅGOT om saken. Den här låten drar nämligen i alla spakar jag har, både obehagliga, nostalgiska och de som gör mig nervös och upprymd. Låten är som ett utdrag ur x3m-trettiåringarnas fyllelyxkryssning tillbaka till nittiotalet. Bland kulisserna kan man ana en doft av kokain och finlandssvensk medelklassparfym. Dansarna är lite för glada och lite för välmående. Färgerna är sådär x3m-granna. Känslan av tillfånat allvar är överväldigande. Man vill att det här ska ses som en rolig grej men i faggorna lurar de anrika fabona med dollartecken i ögonen. Texten är välskriven. ALLA klichéer finns med, och allt som behövs för att det här ska bli en riktig sommarplåga. Lanserad idag. Hallåå. Finlandssvenskt mediefolk har trummat på stortrumman.

Det enda som gör den här låten till en låt från idag och inte från 1998 (då alla de här mänskorna var unga) är det obligatoriska dubstep-inslaget vid 2:00. Jag undrar var ungdomen är i dag och vad dom sysslar med. Äter dom smörgås? Smider dom planer? Jag börjar bli lite trött på dessa halvseriösa parodier på nånting som redan har varit OCH det där att man tror att om man slår in ett stycke dubstep så verkar man nyskapande. Ja, eller så är också dubstep-inslaget en parodi på sig själv. Vad vet man nu mer, när ingen längre vill vara seriös med någonting.
Nå. men såhär är det nu idag. This is 2012 och det här är är ju en FIIITTIGT fängslande låt (jag vill säga "bra låt" men orden klistrar sig fast i gommen på mig. Alter egot: "Du är ju för bövelen MUSIKVETARE. [Hysteriskt huvudskak och svammel om Beethoven] Du FÅR INTE påstå att MASSMUSIK har några som helst kvaliteter). Det är roligt att folk skapar. Hehe. Låten kommer garanterat att sälja bra och spelas minst 10 gånger per dag. Kapitalisterna kan stryka sina kammar i kamelfett. Det här kommer att gå bra.

10 comments:

Situationsdiktaren said...

Tack!
Har förundrats över mina känslor idag då den dök upp på fb. Överallt. Du sa det så bra. Nu slipper jag fundera på det någå mer.

Situationsdiktaren said...

Ja, nå en sak till. Tyckte mig se ett inklipp från en dansscen i 16. Just där efter dubstepen. Men det var det inte. Tyvärr. Kanske. Eller sen inte.

ponks said...

Jo, jag fick också 16-vibbar. Lite Rör int min kompis-moves emellanåt. Men kanske man blandar.

Situationsdiktaren said...

Precis. Rör inte min kompis var det. Alternativt hade det kunnat vara Hype. De hade också nån danstrailer med delvis samma dansare som i Rör inte min kompis,

ponks said...

Jo, Hype hade väl till stor del 16-gänget med sig? Vad jag minns.

den elaka bloggaren said...

entourage och apanage är ju ändå ett svängigt rim. men (obs!) kapitalisterna kommer inte att vinna på det. yle är ju ett public service-företag som inte betalar ut vinst åt aktieägare, och därmed uppstår alltså ingen profit. det är jätteviktigt att komma ihåg!

ponks said...

åh, bra point, men e det så? äger yle låten? vad med pandora och låtskrivarna? har dom gjort allt i x3m:s namn? teosto då?
i don't know a shit men det var onödigt att ens nämna fabona med dollartecknen i ögonen när det kanske för en gångs skull inte fanns sådana!

den elaka bloggaren said...

åh nej vilka svåra frågor! det var säkert mer invecklat än jag tänkte, när jag sen läste nyheten om det. trodde det var nånting dom gjorde helt inom huset men där var ju halva världen inblandad. anyways, låtskrivarna borde väl få teosto men kan man faktiskt kalla "konstnärer" kapitalistfabon?... det här är jätteviktigt att vi reder ut det!!

nej, kanske inte så farligt. sen kan man ju fråga sig vad det är för public service med en låt som den här. den är ju inte särskilt rolig eller sådär. det enda den egentligen leder till är väl att boosta janne grönroos image, och det i sig kan väl inte räknas som allmännyttigt ändamål?!

ponks said...

Hihi. Jag ids inte ens försöka gå in på intentionerna med en sån här låt! Hahaa. Vet inte ens varför jag från början ville lyfta fram den på nåt sätt, det var nog säkert för att jag blev så berörd där på morgonkvisten, och för att jag har en hel del bekanta bland dansarna:)

Kan man kalla konstnärer för kapitalistfabon, milde tid ja bäst att reda ut det. Visst attan kan man väl det, beror ju på vad konstnärerna är ute efter, om de använder sig av sponsorer etc? Med kapitalistfabon menade jag nu främst idémaskineriet bakom "konsten" (typ Britneys manager, hehe).

den elaka bloggaren said...

jomen, om man tänker sig att det är ganska små dollarkrafter som ha varit med här och komponera, så är ju teosto-pengarna snarare lön för ett konstnärligt arbete, än vinst genererad av ett investerat kapital (även om han med bokstavs- och sifferkombinationen till namn som hade varit med säkert ha investerat en del tusenlappar i den apparatur som han skriver låtarna med - i.e. produktionsmedlen, men ska de ses som förkroppsligat kapital eller som endast en hantverkares verktyg, det är frågan). åh, jag blir inte klok på det här, om bara marx kunde tala via mitt ouija-bord..