Sunday, June 17, 2012

Söndagsfunderingar

Idag är det en sån här dag då jag skulle villa skriva, men inte riktigt har något att komma med. Ett perfekt tillfälle för ett blogginlägg, med andra ord!
Jag tänkte på sådana här saker som stör mig i dagens samhälle, eller annars bara:

1. Bankkrisen, som inte är nån kris. Låt bankjävlarna gå i konkurs bara, dom lär ju ändå bara ägas av privata företag, så WHO CARES om nån rikemanskrösus blir utan pengar? Voj voj. Sen grundas det bara nya banker och varför ska en sån sak vara hela EU:s problem, och skattebetalarnas sak överhuvudtaget? Att grekerna har köpt för mycket glänsande bil? Har alla glömt Island? Folket vägrade betala bankernas skulder, deras banker gick i konkurs och INGENTING HÄNDE.

2. Det här blir nu känsligt, men jag måste säga det:
Kvinnor som kommer med sånhäna påståenden som "Nainen ei ole koskaan väärässä" medan dom själva kommer med de mest idiotiska resonemangen KONSTANT. Feminism handlade aldrig om nåt sånt här könstjafs om "vem som har rätt" ändå så varför komma med sånhäna urblåsta lösa påståenden om att kvinnor aldrig kan ha fel? Det är klart som satan att kvinnor liksom män kan ha fel ibland.

3. Det här blir ännu känsligare, men jag säger det i alla fall:
Feminister som på FB ska lyfta fram "hur duktiga de har varit med motorsågen" eller nåt sånt här. Ja, det är viktigt att lyfta fram att det inte behöver vara enbart karlagöra det här med motorsågar och vedhuggning och att båda könen kan göra vad som helst, men när det ibland blir så genomskinligt att vissa kvinnor bara vill lyfta fram hur jävla könsrollsmedvetna de är och att de bannemej inte hör till den sortens kvinnor som står bakom spisen och skyr karlagöra! Men who the fuck cares om nån har stått bakom vedhögen en eftermiddag? Varför detta ständiga självhävderi? Jag brydde mig inte när farmor högg ved, eller när mamma eller pappa eller brorsan eller nån gjorde det. Get over the 70's.

4. Att glass ska vara så himmelens dyr. Varför är glassen så dyr, va? Det innehåller typ mjölk, något litet spår av choko, socker och nån gång lite sylt. Borde inte kosta mer än två-tre euro litern, högst.
Samma gäller öl. Varför så hög skatt? En öl kostar typ INGENTING att producera och innehåller vatten, humle och malt. Om folk sen inte kan hålla sig nyktra så är det väl fan folks problem, inte samhällets? Låt samhällsfan gå under då bara, om alla vill supa sig fulla istället för att gå på jobb.

5. Åbo Akademi. Ja, suck. Högsta ledningen har fått någo slags bonusar och det är så man kan skratta åt det alltihopa. Cheferna lyfter skyhöga löner som sen ska strös över med BONUSAR medan humanistiska fakulteten knappt överlever och universitetslärarna har usla löner. Say no more.

6. Fotografer, filmare, illustratörer och andra såkallade "konstnärligt begåvade" mänskor som inte har någon etisk moral utan börjar jobba med reklam.


Nå, men det finns också bra saker, mest personliga.

1. Det är sommar. Attans skönt att slippa långkalsånger.
2. Jag kan spela dragspel. Jepp, jag kan spela dragspel. Någorlunda. Jag kan i alla fall spela lite dragspel.
3. Fotboll är skoj att se på, faktiskt. Det kunde vara en harmlös och bra sport om inte en massa rasistjävlar skulle försöka förstöra allt. Och om inte arabiska oljeshejker kunde köpa ett helt lag.
4. Jag har gjort en ny superbra karaktär i LOTRO. Haha. En hobbit som heter September.
5. Väinö funderar på svenska sånger.
6. Snart är det midsommar och vi ska vara så jäävla finlandssvenska så min finska hund kommer att spy i smyg bakom utetuppen. Av kräftspad eller av överväldigande äckelkänslor, det är det ingen som kommer att kunna avgöra.
7. Att Åbo kanske ska få spårvagnar igen.
8. Folks vanliga lägenheter börjar konkurrera med hotellen. Kommunikation folk emellan, jej!

6 comments:

den elaka bloggaren said...

jag säger bara nr. 6 (på första listan), nr. 6. for real!

tartar said...

Amen till den här listan! Har funderat på många av dessa punkter själv också. Främst det där med glassen, hehe. Det mest störande är att andra länder nog har fattat att den går att sälja billigt, det verkar vara bara i Finland som glasspriserna är i höjden.

Nummer 6 är också spot on.

Fredrika said...

Hahaha! Jag det är sååå störande att höra präktiga manlighetsförklaring av kvinnor som vill vara perfekta feminister. "Hos oss är det Micke som lagar mat, jag kan inte ens koka spaghetti" (dvs. han steker en biff). Visst är det fint att kvinnor använder motorsåg men ibland tror jag det handlar om att på köpet bevisa hur bra modern man har hemma.

Det är helt okej att vara rädd för motorsågar och fortfarande springa undan när en boll kommer flygande.

Maria said...

Jag som då älskar motorsågen måste ju försvara mig och alla andra motorsågande kvinnor! ;) Ingen har någonsin försökt eller velat lära mig såga med motorsåg trots att jag velat och det skulle ha behövats för vedproduktionen i mitt barndomshem. Och ändå är det min mamma som sågar mest med den. Men kanske tänkte de att jag är så ohändig ( vilket jag nog är, mest pga att jag har noll tålamod och genast ger upp om det inte lyckas genast) att jag bara skulle såga benen av mig.

Sen sågade jag! Maskinen har ljud och spånen strittar. Det var så kul att lära sig något nytt och för en gångs skull vara bra på något. Jag trodde det skulle vara svårt och jag inte skulle klara det, det var faktiskt inte det. Kanske folk som verkar hävda sig egentligen bara som jag är glada för att ha lyckats med något? Kanske många är som jag och går omkring och tycker att de inte är bra på så mycket utan egentligen är rätt skit på det mesta och sen blir glada för att de lyckas med något?

Själv stör jag mig på kvinnor som vill ha jämställd arbetsfördelning i hemmet och kräver att mannen gör alla traditionella kvinnigöran men ändå antar att mannen ska byta glödlampa och borra hål och installera internätet och veta vad som är fel i tvättmaskinen. Och mest irriterande är att jag har märkt att jag också är sån, aaargh!

Fredrika said...

IIIiiik vi måste akta oss för dubbel bestraffning: hugger kvinnan ved är hon inställsam och hyllar "det manliga". Hugger hon inte ved är hon bortskämd och upprätthåller heteronormen. Hur hon än gör blir det fel!

Jag tror informationen "hej jag är kvinna och högg ved idag" ger mest feministisk effekt i traditionella kretsar. "Oho KAN kvinnor hugga ved?" Bland hårdkokta feminister låter det helt annorlunda.

För att någon dag uppnå jämställdhet måste alla med snippa leva som grisar i 100 år: kräva, äta massor, ta allt för givet, inte försöka någonting, stjäla, spotta, springa omkring nakna och ha skön sex hela dagarna. Sedan kan det kanske ske en värdeneutral utjämning.

ponks said...

Tack för kommentarerna och förlåt! Jag ångrar alltid sånhäna inlägg direkt efter att jag har skrivit dom, just eftersom alla påståenden som jag ibland irriterar mig på ofta är personliga och inte har nån allmängiltig innebörd. Vi feminister ska också akta oss för att int kacka i eget bo, dvs börja klaga på varandra och säga "hur man ska göra" och blabla - vara en sån besserwisser som jag nog ofta är.