Tuesday, April 10, 2012

Ett icke-vetenskapligt inlägg om ägg och smör

Först var smöret slut och nu är det äggen. Vart fan har alla ägg tagit vägen? What's going on? Kan nån ge en vettig förklaring till att hyllor nu gapar tomma i butiken när dom aldrig under min livstid på det här sättet har gjort det förr? Är det något med fri marknadsekonomi? Är det ryssarna som köper alla ägg? Är det för att EU-direktiven har ändrats (som är den officiella förklaringen) och burarna nu ska vara större och det tar tid för hönsgårdarna att bygga ut? Kan hönsgårdarna verkligen sådär bara lägga ner och bygga ut? Dom måste väl attan tjäna pengar dom också? Säljer dom äggen till bättre betalande? Varför så tyst om det? Hallå hallå? Borde man skaffa egna hönor? Det finns inga ägg i butikerna! Och ingen berättar varför dom har gjort den här missen att dom inte har kunnat säkra äggbeståndet. Inte sa dom något om smöret heller, jo någo officiella utlåtanden som jag inte trodde på.
Kanske är jag bara överkänslig men jag tycker fan det är alarmerande när varor tar slut bara sådär. Det kan i sin tur betyda att vad som helst kan ta slut och så vidare. Nästa steg är att det är shejkarna i Arabien som betalar bäst för finsk säd och voilá, så har vi inget bröd i hyllorna, bara pumpernickel från Holland. Borde man börja hamstra? Helt seriöst, man borde naturligtvis ha ett skåp med konserver och torkade grejer så att man klarar sig ett år i alla fall. För vad vet man vad för framtid vi har att gå till mötes. Jag är uppriktigt omskakad och orolig och vill än mer dra i gång det där självhushållet.

Can chicken farms really like that just lay down and expand?
Google Translate rules nog ibland:)

4 comments:

hanna said...

Din blogg är så jävulskt rolig att jag måste få äran att länka dig på min. Dina texter är dock inte dom bästa att läsa när sambon sover ut efter ett nattskift, har suttit och frustat och pustat av skratt en bra stund nu.

Caj said...

Jag undrar varför hönorna skulle sluta lägga ägg bara för att man bygger om deras bon. Vad har man gjort med alla ägg som kommit under renoveringen? Eller har hönserierna gjort sig av med alla höns för att sedan skaffa nya? Det låter ju dumt ... Nån äggproducent som kan svara???

Hur ofta lägger papegojor ägg?

den elaka bloggaren said...

du har rätt i att det kommer och bli mindre av allt och dyrare. dels för att araberna köper upp allt med sina oljepengar och dels för att det inte längre går att föda upp t.ex. kor på en yta av 20cm x 20cm.

ponks said...

Intressant, ytterst intressant..
Hanna, jag blir glad av att jag kan bidra med skratt! Det är ju helt underbart!

Ja, många hönserier har väl lagt ned, har jag förstått, för att det helt enkelt skulle bli för dyrt att investera i nya burar - vilket i sin tur är ganska sjukt om man tänker att de då gladeligen har levererat ägg från hönor som trängts och mått skit, men ska man bygga om det till lite bättre för dom, "nä se det blir för stora investeringar, det förlorar vi på, lägg ner skiten."
Andra bygger om och det tar tid, vet inte var de förvarar sina höns under tiden... eller om dom lägger ägg, alltså det är så mycket jag inte fattar i den här frågan om äggbristen.

Papegojor har väl sin äggläggningssäsong på sommaren i det vilda, då när det finns mycket frön och sånt. En gång i året skulle jag säga, men jag är nu inte expert i frågan och sen är papegojor så olika.
Men innepapegojor som inte direkt känner av några säsonger kan lägga ägg med jämna mellanrum lite när som helst.