Wednesday, February 22, 2012

Domedagsfixering


Idag tänker jag IGEN på domedagen. Såg ett program om den 21.12.2012, Ancient Aliens (haha) och såna här program är förstås till stor del alldeles KUKKUU-KREISIGA och ska tas med en stor dos skepsis, men de tog ändå upp lite detaljer som jag fäste mig vid, bland annat det här med att solen lär ska stå i linje med vintergatans centrum och jorden den 21.12, vilket inträffar bara vart 26.000:e år. Tänk det, 26.000 år!
Spekulationerna kring vad som möjligtvis kan hända kring den 21.12 är många, bland annat ryktas det om att polerna kan byta plats, vilket kan få förödande konsekvenser för planeten. Sen tror vissa i dokumentären att en av skapelsegudarna i Mayakulturen, Bolon Yokte kommer att återvända till jorden. Alltså ryys! Och ja, sen är det också dags för en ny istid så småningom och allt kan frysa inom loppet av ett par minuter, och en meteorit kan slå ner och gud vet vad.

Jag har gjort ett par omändringar i mitt liv på grund av den stundande domedagen:

1. Jag slösar lite mer än förut. Jag tänker inte vakna helt ruinerad den 22.12.2012, men åtminstone kan jag sen säga att år 2012 var ett år då jag lite släppte loss: hallå, jag tillät mig en limsa ibland. Och fler Hese-aterian än vanligt.

2. Jag tar det lugnt med studerandet, helt som om jag inte annars hade gjort det, haha, men nu har jag alltså i alla fall en legitim orsak till varför man inte ska ha så bråttom; varför lägga in sitt sista kol på något som ändå möjligtvis kommer att brinna upp eller förtintas i slutet av året? Hellre gör man det lite halvhjärtat, lojt sådär och så plockar man opp resterna och finslipar så det blir perfekt sen efter 21.12 om det visar sig att världen fortsätter oförändrad efter det.

3. Jag är inte så noga med min egen hälsa. Som sagt, om det visar sig att man vaknar upp till en ny dag den 22.12.2012 och ingenting har hänt så kan man DÅ rycka upp sig själv och äta hälsosamt och springa som attan, sy in byxorna och efter två veckor är man i prima skick igen.

Jag skulle gärna se nån statistik på om folk på något sätt lever mer vågat och slösaktigt än förut på grund av 21.12.2012. Köps det mer choklad? Görs det mer sista-minuten-beställningar?
Jag tycker mig se ett växande nummer fyllon i stan, alltså folk som raglar omkring under helgerna, super hejdlöst och allmänt beter sig bara hur som helst, men så kanske det alltid har varit, eller sånt där kan ju ha andra orsaker också - som lågkonjunktur och jag vet inte vad.
Men ja. Inatt gick det så långt med min domedagsfixering att jag låg och tänkte på datumet 21.12.2012 och adderade och delade på siffrorna så att jag till min förskräckelse kom fram till the number of the beast. Om man tar 21.12 och adderar 2+1 och 1+2 så får man två 3:or som i sin tur kan adderas ihop till en sexa. Och om man sen tar årtalet 12 och delar på det så får man två sexor. Alltså får man 666. Varför man sen skulle behöva leka med sifforna just på det här sättet kan man ju fråga mitt vakenspöke som hindrar mig från att sova om nätterna.

4 comments:

Situationsdiktaren said...

666. Men nog är det ju lite spooky.

Caj said...

Ah, den måste jag se. Jag gillar kucku-domedags-dokumentärer. Det brukar ju deprimerade göra :)

Vi har redan bestämt att ordna en brakmåltidsfest den 20.12. Lite som en avskedsfest. Ha ha.

ponks said...

Jo, nog är det spooky allt!
Jag är ännu i planeringsstadiet när det kommer till vad jag ska göra den 21.12, men nånting speciellt bara måst man ju göra. Jag skulle villa vara nära havet tror jag. Domedagsvyer och nedstigande gudar ska ses mot horisont.

ponks said...

Den där Ancient Aliens-serien är annars också RIKIT HULLU! Gobbarna tror att det är aliens som står bakom ALLT. Vem byggde pyramiderna? ALIENS! Hur kunde Maya-indianerna vara så smarta? ALIENS TAUGHT THEM! Rekommenderar nog.