Tuesday, January 10, 2012

Skruva upp, skruva ner

Hahahha, jag läser gårdagens inlägg och inser att jag börjar bli en trött och bitter gammal gumma. Ja, men alltså - ungdomen, ungdomen - dom vill bara väl, dom försöker allt, men dom vet inte ens själva längre när dom börjar handla och erbjuda saker i stil med en riktig råkapitalist. Det här sättet att vara, en ständig jävla tävling, har liksom genomsyrat mångas sätt att tänka och resonera, men vad jag blir så upprörd över, är när tävlingstänkandet börjar infiltrera sådana som jag verkligen bryr mig om och som är mitt sista hopp, dvs författarna och alla dom som jag nämnde igår.
Jag blir alldeles darrig av tanken på en författare som bugar sig inför en Krösus och säger "vad vill herrn att jag ska skriva om?"
Nå, punkt med den saken.

Idag har jag köpt en stor tom måladruk som ska fyllas med porträtt av min mamma som fyller sextio. Pappa skickade tre foton av en tvångssmilande mor, och Inkeri menar att man kan "bearbeta leendet" så att det ser mer naturligt ut när man målar, så det tänker jag göra.
Idag hittade jag också ett ägg i papegojornas bur. Jag satte ägget i en kruka, för där såg det bra ut. Så har man påskkort.


Nu längtar jag fan efter våren, hörni. Jag börjar få klagomål på att jag har det för kallt hemma och så skruvas batterierna upp, men sen går jag dit i smyg och skruvar ner dom igen. Jag trivs här men inte tanken på elektricitetsmätaren som stilla snurrar ute i farstun. Det är kallt i köket, kallt i farstun och kallt på vessan, och så får det helt enkelt vara nu. Jag HATAR vintern, usch och elände, och det är lite som med konsten (inte för att jag tycker så egentligen, men dom säger så) som med vintern - att då ska man satan lida! Frys, små jävlar, frys.

3 comments:

jittermouse said...

Hmm, jag har suttit och funderat över skillnaden mellan att arbeta som ett fån och få pengar att erbjuda, och att erbjuda en service.. Det är olika stadier av samma sak. Men det där kreativa arbetet.. Kan det bli ett meningsfullt verk om det är beställt? Kanhända, det kanske beror på personen? Funderar att på ett sätt motverkar det kapitalismen när folk börjar utbyta tjänster och komma överens på det sättet.. man kommer ur systemet och alla papper och en del skatter.. men det skulle nog suck om allting fungerade så hela tiden.

Whoah cool till målarprojektet!! :D

Jättefint foto. <3 <3 <3 Skulle gärna ha fåglar, har tänkt på det mycket nu, men jag bor i en etta, skulle alltså bo och sova med det där dammet som fåglar avger. Undrar om en etta är tillräckligt stort för pets också, här är inte så mycket rum att flyga runt. Ah suck.. Har fått fnatt på idén att städa bort så mycket tavara som möjligt, zen living, så att jag kan lättare flytta bort at some point.

ponks said...

Nå, men om man arbetar mycket och får pengar som man sen vill använda på något sätt, så siitä vaan:) Det är bara det att dom som äger lägenheter och sånt oftast har ärvt det, helt enkelt kommer från släkter som har en massa från förut. Att sen dom ska få nån slags "service" som erbjuds åt dom bara för att dom har något önskvärt, det är lite det som jag ifrågasätter (tror jag).
Och det är helt sant att folk borde byta tjänster och sånt mer, men det måste vara klasskillnaderna som spökar här igen tror jag - folk från samma samhällsklass kan byta tjänster (du klipper mitt hår, jag målar din vägg) medan det blir en helt annan sak om en "rik" en "fattig" gör affärer. Då blir liksom måttstocken en annan, tror jag.
Komplicerade saker.

Och ja, du skulle nog bra kunna ha fåglar, tror jag! Det går ibland att ha dom i ettor, ibland inte så bra om man har mycket saker. Jag har ju nog bott med dom där kråkorna på 10 kvadrat ett tag, det gick förvånansvärt bra. De behöver i princip bara ett rum för att flyga i, de tar sen ganska snygga loopar pga utrymmesbrist:) Men jo, tyvärr, de dammar. Jag tycker egentligen inte att man ska ha fåglar inomhus men man har nu inget val, till vintern.
Du skulle komma o hälsa på nåt tag!

jittermouse said...

Annat när det händer inom ett annat klassystem, I think you're on to something there.. De har inte arbetat för sin lägenhet och nu får de en bok också. Men tja, vissa folk har tur, jag är lite ambivalent över det hela, för jag tycker illa om tanken att alla ska vara superarbetare i samhällets kugghjul och ingen får nånting gratis (ärvt). Har blivit förstoppad av alla ord som produktivitet och effektivitet. Så okej, vissa har mer än andra, that's fine, det är bättre än att staten tar allt man har när man dör (= först arbetar man och tjänar ihop - sen tar dom allt man har arbetat för), men systemet ska inte hjälpa de rika bli rikare. Hmm.. Jag brukar vara ganska så kommunistsinnad, men tycker på samma gång att en viss skillnad är helt chill för vem bryr sig om nån har några extra lägenheter, dom är inte på nån högre nivå än mig as far as I'm concerned. Har de någo andra tankar om sig själva så pilutta dem.. :P

Jag har förskräckligt många saker riktigt i onödan! Har som vår projekt (typ från nu till maj) att försöka reda upp och kasta bort / ge till Ekotori det som jag inte älskar eller behöver. Just nu skulle jag inte ens se att det finns fågelskit nånstans, här är så kaos as it is.. :P ..men, men, men.. Talar med en på littvet om att kanske flytta nånstans till en lite större paikka, ska fråga henne vad hon tycker om papegojor. X) Får se hur det går med den saken, dock! Inget är bestämt ännu.

Och jooo, skulle gärna se dom live och chat i allmänhet också! Känns som uberstresstid just nu, varje kurs har en maaaassa för oss att läsa till varje gång, men va de nu sku lugna ner sig så att man vågar gå andra ställen än bara mellan hem och Arken... :P